Prace na moście MA532 na autostradzie A1 w Mszanie (Śląskie) są cały czas prowadzone, a szczegóły na bieżąco ustalane z GDDKiA - poinformowali przedstawiciele wykonawcy obiektu, firmy Alpine Bau.
Odnieśli się w ten sposób do pytań o medialne doniesienia z ostatnich tygodni, w których m.in. okoliczni samorządowcy obawiali się wstrzymania prac. Sprawa opóźnień przy budowie mostu była też jednym z punktów obrad sejmowej komisji infrastruktury 21 marca.
GDDKiA zakłada obecnie, że most wraz z brakującym odcinkiem autostrady zostanie oddany do ruchu przed końcem roku. Na 31 sierpnia wyznaczony jest termin naprawy mostu - po wcześniejszych awariach, które miały miejsce podczas jego budowy.
Most MA 532 to ostatni budowany obiekt na odcinku A1 między węzłem Świerklany pod Wodzisławiem Śląskim, a węzłem Mszana pod Jastrzębiem Zdrojem. Praktycznie wszystkie pozostałe obiekty oraz sama konstrukcja autostrady na tym odcinku są gotowe bądź na ukończeniu.
W grudniu dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t do użytku oddano przygraniczny odcinek A1 Mszana-Gorzyczki. Przejazd od aglomeracji katowickiej do czeskiej granicy jest obecnie możliwy z ok. 10-kilometrowym objazdem nadal budowanego mostu.
W kwietniu ub. roku po awariach w trakcie robót budowlanych Śląski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Katowicach wstrzymał prace na moście MA532. W czerwcu zdecydował, że konstrukcja mostu musi być wzmocniona, a to wymaga korekt w projektach i dodatkowych robót. Termin prac naprawczych określił na 31 sierpnia 2013 r. W lipcu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad i Alpine Bau porozumiały się co do ich realizacji.
Zgodnie z decyzją Inspektora, zmieniony musi zostać przebieg tzw. kabli uciągających płytę dolną mostu. Kable, które miały być prowadzone w płycie, muszą być wyprowadzone na zewnątrz, co eliminuje jej perforacje, a co za tym idzie osłabienie. Sama dolna płyta mostu ma zostać dodatkowo wzmocniona poprzecznymi żebrami usztywniającymi.
Zalecenia te wymagały zmian projektów wykonawczych obiektu. Według informacji GDDKiA zmiany zostały przygotowane na koszt Alpine; firma ma też sfinansować ich wykonanie. Jak poinformował PAP rzecznik katowickiego oddziału Dyrekcji Marek Prusak, aktualnie na moście nadal trwają prace naprawcze.
Potwierdziła to rzeczniczka Alpine Karolina Szydłowska. - W tej chwili mogę potwierdzić, iż prace przy realizacji projektu są cały czas prowadzone, a wszystkie szczegóły na bieżąco ustalane z zamawiającym - przekazała PAP w środę Szydłowska.
- W ostatnim czasie wykonany został kabel próbny. Dalsze prace przy wykonaniu sprężenia zewnętrznego mogą toczyć się bez przeszkód, co potwierdza prawidłowość przyjętych założeń w programie naprawczym - uściślił Prusak. Wskazał, że w ramach przygotowań do robót zasadniczych w pierwszych dniach kwietnia wypełniane były puste kanały kablowe w jednym z przęseł obiektu.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.