Z ponad 5,3 mln zł do niespełna 700 tys. zł zmniejszył karę naliczoną firmie Asseco Poland organizator komunikacji miejskiej w aglomeracji katowickiej - KZK GOP. Kara wynika z opóźnienia przy wdrażaniu projektu Śląskiej Karty Usług Publicznych.
Karta ma łączyć w sobie m.in. bilet komunikacji miejskiej, nośnik podpisu elektronicznego oraz tzw. e-portmonetkę, umożliwiającą płacenie za usługi w urzędach i instytucjach. Wartą ok. 190 mln zł umowę na wdrożenie projektu Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP) podpisał z konsorcjum Asseco Poland i BRE Bank 9 stycznia 2012 r.
Zgodnie z warunkami umowy pierwsza część tego zamówienia - obejmująca m.in. wydanie 385 tys. pierwszych kart - miała zostać wykonana do 9 maja 2012 r., czyli w ciągu czterech miesięcy od zawarcia umowy, druga - w ciągu ośmiu miesięcy, trzecia - w ciągu 12 miesięcy, a czwarta - w ciągu 16 miesięcy.
W przypadku zwłoki w realizacji poszczególnych etapów zamówienia, zamawiającemu przysługuje prawo naliczenia kary umownej w wysokości: 0,02 proc. wynagrodzenia brutto za każdy rozpoczęty dzień zwłoki - gdy wynosi ona nie więcej niż 30 dni, a także 0,05 proc. wynagrodzenia brutto za każdy rozpoczęty dzień zwłoki, gdy przekracza ona 30 dni.
Na początku lutego KZK GOP poinformował o naliczeniu Asseco ponad 5,3 mln zł kary wskutek opóźnienia realizacji pierwszego etapu prac. Etap ten miał być ukończony 9 maja, ale wykonawca zgłosił jego realizację 8 października. Jak wskazywali wówczas przedstawiciele Związku, kara nie obejmowała wszystkich dni opóźnienia, ponieważ nie całe opóźnienie uznano za winę wykonawcy.
Rzeczniczka Asseco Poland Katarzyna Drewnowska informowała wtedy, że spółka i zamawiający prowadzą rozmowy o przyczynach opóźnień, dodając, że wyniknęły one z przyczyn niezależnych.
W środę rzeczniczka KZK GOP Anna Koteras przekazała PAP, że Związek uznał argumenty Asseco. Jak wyjaśniła, problem dotyczył budowy jednego z dwóch centrów przetwarzania danych umiejscowionego w centrum Katowic. Już podczas realizacji okazało się, że we właściwym montażu urządzeń przeszkadza belka stropowa. Trzeba było znaleźć inne pomieszczenie, a potem m.in. zdobyć zgodę na budowę i czekać na jej uprawomocnienie się. Ostatecznie opóźnienie z winy wykonawcy Związek wyliczył na 18 dni - i odpowiednio naliczył karę 683 tys. zł.
Poza opóźnieniem przy pierwszym etapie prac, wykonawca do tej pory nie zgłosił drugiego etapu (obejmującego m.in. okablowanie 650 autobusów i montaż w nich kasowników i terminali - według KZK GOP etap już jest na ukończeniu), chociaż termin minął 9 września ub. roku. Niezgłoszony jest także trzeci etap, choć termin upłynął 9 stycznia. Poszczególne etapy nie są ściśle powiązane ze sobą, a ich realizacja może być prowadzona niezależnie.
W ramach konsorcjum wykonawców projektu ŚKUP BRE Bank odpowiada za produkcję i personalizację kart, przygotowanie systemu rozliczeniowego, dokonywanie rozliczeń pomiędzy podmiotami uczestniczącymi w systemie oraz obsługę płatności dokonywanych w miejscach publicznych, gdzie wykorzystywana będzie karta.
Natomiast Asseco Poland ma wdrożyć system pobierania opłat we wszystkich pojazdach zarządzanych przez KZK GOP, zainstalować 109 wielofunkcyjnych automatów biletowych i 232 automaty parkingowe oraz stworzyć sieć 1200 punktów akceptacji i doładowań kart.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.