Do końca marca br. w Urzędzie Miasta w Rudzie Śląskiej należy złożyć tzw. "deklarację śmieciową". Do dziś z tego obowiązku wywiązało się 302 właścicieli i zarządców nieruchomości. Oznacza to, że w magistracie złożono jedynie nieco ponad 4 proc. spodziewanej liczby formularzy. Szacuje się bowiem, że w sumie powinno ich spłynąć ponad 7 tysięcy.
"Deklarację śmieciową" muszą złożyć przedsiębiorcy, zarządy zakładów pracy i rodzinnych ogródków działkowych, właściciele domów jednorodzinnych, działek rekreacyjnych, zarządcy budynków wielorodzinnych, placówek oświatowych, służby zdrowia itp. W ramach wdrażania nowych zasad odbioru śmieci rudzcy urzędnicy przygotowali dla wszystkich chętnych specjalne dyżury w Biurze Obsługi Mieszkańców, podczas których w godzinach pracy urzędu pomagają wypełniać formularze deklaracyjne. Akcja prowadzona jest już prawie dwa tygodnie.
- Zainteresowanie dyżurami jest dość duże, co nie znaczy, że każdy, kto przychodzi o coś dopytać, na miejscu składa deklarację - informuje Ewa Wyciślik, naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska. - Nie ma jednak na co czekać. Lepiej czym prędzej złożyć formularz, żeby uniknąć niepotrzebnej "nerwówki" i długich kolejek, które będą się tworzyć, jeżeli większość z nas oddanie deklaracji odłoży na ostatni moment - uważa urzędniczka. Jak dodaje, formularze deklaracyjne można przesyłać do urzędu również listownie.
Jak przekonują rudzcy urzędnicy, przed złożeniem deklaracji najlepiej jest dopytać w magistracie o wszystkie szczegóły związane z jej wypełnieniem lub też poprosić dyżurujących pracowników urzędu o sprawdzenie formularza. Jak bowiem pokazuje doświadczenie ostatnich dwóch tygodni, niejednokrotnie deklaracje są wypełnione nieprawidłowo lub są niekompletne, co będzie skutkowało koniecznością ich zmiany lub uzupełnienia.
- Zdarza się, że mieszkańcy domów jednorodzinnych naliczają sobie nieprawidłową opłatę - zamiast ilości osób zamieszkujących w domu z przyzwyczajenia wskazują wielkość kubła na śmieci, jaki będą potrzebować. Czasem zaś wpisują i jedno, i drugie, a więc naliczają sobie podwójną opłatę - komentuje Agnieszka Kubica z rudzkiego magistratu.
Wiele osób nie uświadamia też sobie, że deklaracje będą musiały być aktualizowane każdorazowo, gdy tylko zmieni się liczba lokatorów zamieszkujących na danej nieruchomości.
- Za każdym razem, gdy tylko ktoś się wprowadza, przyjeżdża do nas z dłuższą wizytą lub w rodzinie rodzi się dziecko, do urzędu miasta powinna trafiać nowa "deklaracja śmieciowa". Aktualizacja formularza powinna następować też w przypadku dłuższego wyjazdu (np. na studia czy do pracy sezonowej) lub śmierci któregoś z lokatorów - tłumaczy Ewa Wyciślik.
Nierzadko z wypełnieniem formularzy problem mają też przedsiębiorcy.
- W "deklaracjach śmieciowych" właściciele firm i przedsiębiorstw powinni deklarować tylko i wyłącznie wielkość pojemników na śmieci komunalne. Umowę na odbiór odpadów przemysłowych właściciele firm muszą natomiast zawrzeć we własnym zakresie z wybranym przez siebie przedsiębiorcą - tłumaczy Ewa Wyciślik.
Nie wszyscy właściciele firm orientują się też, czy deklarację powinni złożyć samodzielnie, czy też zrobią to za nich właściciele lub zarządcy nieruchomości, na których prowadzone są przedsiębiorstwa. W tym przypadku opcji jest jednak kilka. Jeżeli ktoś prowadzi działalność gospodarczą w bloku, to za niego deklarację wypełni zarządca nieruchomości. Jeżeli jednak firma prowadzona jest w domu jednorodzinnym, to jego właściciel musi w deklaracji wpisać dwie informacje - ile osób w nim zamieszkuje i jakiej wielkości pojemnik na odpady komunalne będzie potrzebny do prowadzenia działalności gospodarczej. W jeszcze innej sytuacji są właściciele firm, którzy przedsiębiorstwo prowadzą na terenie nieruchomości niezamieszkałych - ci w deklaracjach muszą wskazywać wielkość potrzebnych kontenerów i wysokość odpowiadającej im opłaty.
Dużo prościej sprawa wygląda natomiast w przypadku większości właścicieli domów jednorodzinnych, którzy w deklaracji muszą przemnożyć jedynie ilość osób zamieszkujących w domu razy 11 złotych, czyli przez wysokość ustalonej przez Radę Miasta stawki za śmieci segregowane. Problemu z wypełnianiem deklaracji nie mają natomiast mieszkańcy bloków - za nich wszystkie formalności związane z wypełnianiem formularzy deklaracyjnych załatwiają spółdzielnie mieszkaniowe, zarządy wspólnot mieszkaniowych oraz MPGM.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.