Do portu w Świnoujściu (Zachodniopomorskie) wpłynął w sobotę, w asyście czterech holowników, holenderski masowiec "UBC Onsan". To największy statek, jaki kiedykolwiek wpłynął do zespołu portów w Szczecinie i Świnoujściu - mierzy 263 m długości i 42 m szerokości.
Kolos o nośności 118 590 toni pobił ustanowiony rekord liberyjskiego masowca "Chiara", który cumował w Świnoujściu w sierpniu tego roku. Nośność tamtej jednostki to "jedyne" 114 tys. ton - poinformowano w porcie.
"UBC Onsan" pobił też poprzedni rekord pod względem ilości przywiezionego towaru w ładowni. Gigant, który zacumował przy nabrzeżu Górników, przypłynął z amerykańskiego portu Norfolk z ładunkiem węgla koksującego. Przywiózł ponad 98 tys. ton tego ładunku. Planowany wyładunek statku potrwa cztery dni.
Port w Świnoujściu, dzięki lokalizacji bezpośrednio nad samym morzem, może przyjmować statki o długości do 270 m i maksymalnym zanurzeniu 13,2m, czyli ok. 100 tys. DWT. Terminal, do którego przypłynął "UBC Onsan", specjalizuje się przede wszystkim w obsłudze węgla i rudy. Operatorem terminalu jest Port Handlowy Świnoujście.
Porty w Szczecinie i Świnoujściu tworzą jeden z największych kompleksów portowych na Bałtyku, położony u ujścia rzeki Odry. W porcie w Świnoujściu znajduje się przede wszystkim terminal dla suchych ładunków masowych oraz terminal promowy obsługujący połączenia ze Skandynawią. Port w Szczecinie obsługuje zarówno ładunki drobnicowe - w tym kontenery, wyroby hutnicze i ładunki wielkogabarytowe, jak również ładunki masowe - suche i płynne. Porty oferują także usługi przeładunkowo-składowe dla towarów rolno-spożywczych.
W roku 2011 łączne przeładunki obu portów wyniosły ponad 21 mln ton.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. jest spółką akcyjną z większościowym udziałem Skarbu Państwa.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Coz, sami sobie gotujemy ten los, skoro rzad nie jest w stanie chronic swojego rynku przed naplywem wegla z importu...jeszcze troche i w Polsce nie bedzie tez kopaln...moze "ktos" chce zaorac ten kraj, zasadzic drzewa i zrobic z nas "zielone pluca Europy" - a to by sie Bruksela ucieszyla! Gdzie sa ZZ ktorych jest po kilkanascie na kazdej z kopaln, czemu jeszcze nie protestuja????????
Komentarz usunięty przez moderatora z powodu złamania regulaminu lub użycia wulgaryzmu.
Teraz to nie wiem czy to dobrze czy źle, że przypłynęło do Polski 98 tyś ton węgla - kraju w którym węgiel to dobro naturalne... może to dobrze że zwozi się drzewo do lasu... w każdym bądź razie daje do myślenia.
nic ująć nic dodać. a ten port miał służyć naszemu eksportowi właśnie między innymi węgla. POgratulować gospodarzowi ....