PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
28 września 2012 13:19 Polska Agencja Prasowa 4,104 odsłon

JSW: prawie 220 mln na modernizację transportu

W 2009 roku długość tras wszystkich systemów transportu wynosiła w kopalniach JSW około 292 km, a dwa lata później wzrosła do 323 km. Zwiększyła się przy tym o 63 km długość tras kolejek podwieszanych z napędem własnym - spalinowych, a ubyło 38 km tras kolejek podwieszonych z napędem linowym
fot: Jarosław Galusek/ARC

Jastrzębska Spółka Węglowa (JSW) do 2015 r. gruntownie zmodernizuje system podziemnego transportu w kopalniach. Celem inwestycji, której łączny koszt to 219 mln zł, jest zwiększenie bezpieczeństwa i poprawa efektywności pracy - poinformowała w czwartek spółka.

Podziemne trasy, które służą do transportu materiałów i przewożenia załogi w pięciu kopalniach należących do spółki, liczą łącznie ponad 300 km. Przedstawiciele JSW przypominają, że dotarcie do stanowiska pracy i czas dostawy materiałów do podziemnego wyrobiska przekładają się na konkretne pieniądze. Podczas transportu dochodzi też do wypadków.

- Modernizacja systemów transportu jest obecnie naszym priorytetem w obszarze technicznym. To jeden ze sposobów podnoszenia efektywności pracy, ale nie chodzi tu tylko o optymalizację kosztów, ale także o poprawę komfortu pracy załogi i bezpieczeństwa pracy - powiedział prezes JSW Jarosław Zagórowski.

Prace związane z unowocześnianiem transportu dołowego rozpoczęły się w 2008 roku od porównania systemów transportu stosowanych w poszczególnych kopalniach. Postanowiono je ujednolicić, uznając, że docelowo w JSW powinny funkcjonować najwyżej dwa systemy: kolejki spągowe zębate z napędem własnym oraz kolejki podwieszone z napędem własnym.

Spółka stopniowo zaczęła eliminować najbardziej niebezpieczne i mało efektywne systemy transportowe oparte na kolejkach z napędem linowym i zastępować je kolejkami podwieszanymi z napędem własnym. Oprócz tego do przewożenia materiałów na dole kopalni zaczęto na szerszą skalę stosować kontenery, które produkowane są przy współpracy z Jastrzębskimi Zakładami Remontowymi, wchodzącymi w skład grupy kapitałowej JSW. Na przełomie lat 2011/2012 wyprodukowano 740 takich wozów, a w najbliższym czasie planowane jest wyprodukowanie następnych 895.

- Kontenery gwarantują płynność transportu i dzięki nim można zrezygnować z niezwykle czasochłonnego przeładowywania materiałów, a im rzadziej materiały są przeładowywane, tym mniej jest wypadków związanych z tymi pracami - podkreślił główny inżynier w zespole górniczym JSW Michał Kapała.

Wraz z unowocześnianiem transportu dołowego, liczba wypadków związanych z transportem materiałów i ludzi w JSW zaczęła spadać - z ponad 30 rocznie w latach 2008 i 2009 do 23 w 2010 i 19 w 2011 r. Do połowy 2012 r. zanotowano 7 wypadków związanych z transportem.

W 2009 roku długość tras wszystkich systemów transportu wynosiła w kopalniach JSW około 292 km, a dwa lata później wzrosła do 323 km. Zwiększyła się przy tym o 63 km długość tras kolejek podwieszanych z napędem własnym - spalinowych, a ubyło 38 km tras kolejek podwieszonych z napędem linowym. Ilość ciągników spalinowych kolejek z napędem własnym zwiększyła się o 32 sztuki - z 52 w 2009 roku do 84 w pierwszym kwartale 2012 r.

Wprowadzenie systemów transportu opartych na kolejkach z napędem własnym umożliwia wykorzystanie ich tras, po odpowiednim przystosowaniu, do przewożenia ludzi, dzięki czemu mogą oni dojechać bezpośrednio do rejonu wykonywania prac. Najwięcej tras dopuszczonych do przewozu ludzi znajduje się w kopalni Borynia-Zofiówka (8,9 km) oraz kopalni Budryk (11,6 km). Kopalnie te mają najbardziej rozwinięty system transportu kolejkami podwieszanymi w kopalniach JSW.

Dzięki wprowadzeniu kolejek podwieszanych z napędem własnym oraz kontenerów do 2015 roku zatrudnienie związane z transportem dołowym powinno się zmniejszyć w skali całej JSW o około 540 pracowników na dobę. Koszty przedsięwzięcia szacowane są na ponad 219 mln zł, przy czym do końca 2011 roku JSW wydała na ten cel ponad 62 mln zł.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • BIYHR
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
W kwietniu postojowe w kopalni? Dyrekcja odpowiada
12 kwietnia 2024
37,489 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]