Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje, że blisko 57-kilometrowy fragment autostrady A4 pomiędzy Szarowem a Tarnowem w woj. małopolskim zostanie dopuszczony do ruchu przed końcem tego roku.
Dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Jacek Gryga poinformował PAP w środę, iż zarządca dróg dąży do tego, żeby trasa, realizowana jako trzy inwestycje, była dostępna dla kierowców od razu w całości, pomimo iż środkowa jej część, od Brzeska do Wierzchosławic, wciąż będzie w budowie. Ruch miałby się tam odbywać w obie strony po jednej jezdni.
Zdaniem przedstawicieli GDDKiA rozwiązanie takie pozwoliłoby uniknąć problematycznego "przekładania" ruchu z autostrady A4 na drogę krajową nr 4 w okolicach Brzeska i Wierzchosławic.
Najbardziej zaawansowana jest budowa pierwszego i trzeciego odcinka A4: Szarów-Brzesko (23,1 km) oraz Wierzchosławice-Krzyż k. Tarnowa (13 km).
Prace na pierwszym odcinku prowadzi polsko-słowacko-czeskie konsorcjum firm Polimex-Mostostal SA, Doprastav AS oraz Metrostav AS. Wykonawcą trzeciego odcinka autostrady jest hiszpańska firma Dragados.
Najtrudniejsza sytuacja jest na drugim, blisko 21-kilometrowym odcinku między Brzeskiem i Wierzchosławicami, gdzie na początku zeszłego roku rozwiązano umowę z dotychczasowym wykonawcą: polsko-macedońskim konsorcjum firm NDI oraz SB Granit. W październiku ub.r. prace rozpoczął tam nowy wykonawca: konsorcjum firm Heilit + Woerner Budowlana, Strabag, Poldim, Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IMB-Podbeskidzie. W czerwcu tego roku wobec jednego z uczestników konsorcjum - Poldim SA została ogłoszona upadłość likwidacyjna.
Budowa autostrady A4 pomiędzy Szarowem i Tarnowem w Małopolsce trwa od początku 2010 roku. Inwestycja miała być gotowa na Euro 2012, ale plany te pokrzyżowały powodzie oraz perturbacje z wykonawcami.
Inwestycja jest dofinansowana w znacznej części z unijnego Funduszu Spójności. Jej koszt wynosi w sumie blisko 2 mld zł.
Autostrada powstaje jako dwujezdniowa droga klasy A. Każda z dwóch jezdni autostrady ma dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy, pas awaryjny (3 m) oraz pobocze gruntowe (1,25 m). Ponadto przewidziano rezerwę terenu dla dodatkowego trzeciego pasa ruchu po zewnętrznej stronie każdej jezdni. Na trasie autostrady przewidziano cztery węzły autostradowe: Bochnia, Brzesko, Wierzchosławice, Krzyż, a także sześć Miejsc Obsługi Podróżnych.
Autostrada z Szarowa do Tarnowa będzie częścią biegnącej z Europy zachodniej na Ukrainę autostrady A4, leżącej w Trzecim Transeuropejskim Korytarzu Transportowym; przecina on Polskę od zachodniej granicy w Zgorzelcu do wschodniej granicy w Korczowej. Łączna długość trasy wyniesie ok. 670 km.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.