Czternaście ofert wpłynęło w przetargu na wykonawcę brakującego dotąd fragmentu Drogowej Trasy Średnicowej w granicach Zabrza - poinformowała koordynująca proces powstawania trasy spółka DTŚ SA.
Trzypasmowa Drogowa Trasa Średnicowa to kluczowa arteria w aglomeracji katowickiej. Nosi oznaczenie drogi wojewódzkiej nr 902. W czerwcu ub. roku do istniejącego już wcześniej 15,5 km odcinka od węzła z trasą S86 w Katowicach do granicy Rudy Śląskiej i Zabrza dołączono zbudowany za 348 mln zł kolejny fragment do centrum Zabrza (5 km). Do zbudowania pozostaje jeszcze łącznie 15,8 km trasy - przez Zabrze i Gliwice.
W połowie stycznia ogłoszono przetarg na budowę dwóch odcinków trasy - Z3 i Z4 - od centrum Zabrza do granicy Gliwic, o łącznej długości 2950 m. W poniedziałek otwarto złożone w przetargu oferty.
Najtańszą z nich - na niespełna 184,2 mln zł - złożyło konsorcjum firm Eurovia Polska i Przedsiębiorstwa Remontów Ulic i Mostów z Gliwic. Kolejne oferty przedstawiło konsorcjum firm Bilfinger Berger Budownictwo, PRDiM Kędzierzyn-Koźle i Spec-Bruk Libiąż (186,8 mln zł) oraz spółka Budimex (187,1 mln zł). Najdroższa opiewa na 245,6 mln zł.
Przetarg dotyczy budowy fragmentu planowanej "średnicówki" od istniejącego węzła przy ul. De Gaulle'a w centrum Zabrza do granicy tego miasta z Gliwicami. W większości trasa pobiegnie przez teren leśny - w obrębie zabrzańskiego Parku Powstańców. Zgodnie z projektem, będzie to trzypasmowa bezkolizyjna trasa o prędkości dopuszczalnej 80 km/h w części położonej bliżej centrum Zabrza oraz 100 km/h na niespełna kilometrowym odcinku bliżej granicy Gliwic.
Na tym fragmencie zaplanowano tylko jeden węzeł - łączący trasę poprzez ok. 700-metrowy dwukierunkowy łącznik - z ul. Roosevelta w Zabrzu i będącą jej przedłużeniem ul. Sikorskiego w Gliwicach. W ramach tego kontraktu powstanie też jeden tunel drogowy (w ciągu ul. Jaskółczej), most nad potokiem Guido oraz wiadukt nad linią kolejową.
Władze spółki mają nadzieję, że procedura przebiegnie sprawnie i wykonawca zabrzańskich odcinków zostanie wyłoniony jeszcze w tym półroczu. Kolejne przetargi obejmą dwa pozostałe odcinki trasy w Gliwicach - od granicy z Zabrzem do ul. Kujawskiej oraz od ul. Kujawskiej do węzła przy drodze krajowej nr 88. Pierwszy z nich, obejmujący m.in. węzeł z istniejącą autostradą A1, wstępnie zaplanowano jeszcze na marzec. Drugi, przecinający ścisłe centrum Gliwic, na połowę roku.
Jeśli wszystkie przetargi udałoby się zakończyć w 2012 r., prace na wszystkich brakujących w Zabrzu i Gliwicach częściach "średnicówki" mogłyby być prowadzone równolegle. Wówczas całość trasy - niezależnie od rozważanej jej dalszej rozbudowy w kierunku wschodnim od Katowic - mogłaby być gotowa w 2014 lub 2015 r.
Wszystkie zabrzańskie i gliwickie odcinki DTŚ mają być finansowane przede wszystkim z zaciągniętego przez budżet państwa kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (160 mln euro). 75 mln euro ma pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego 2007-2013. Pozostałe źródła to rezerwa subwencji ogólnej i budżety samorządów.
Drogowa Trasa Średnicowa to najważniejsza, obok ukończonego już odcinka autostrady A4, inwestycja drogowa na Śląsku. Od Katowic do Gliwic skomunikuje razem sześć miast; nie zastąpi równoległej autostrady A4, przeznaczonej dla ruchu tranzytowego, lecz obsłuży ruch lokalny.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.