3 marca ruszą prace budowlane na katowickim Rynku, w ten sposób rozpocznie się pierwszy etap przebudowy centrum miasta. Będzie trwał rok i pochłonie 28 mln zł - podał w czwartek Daniel Muc z firmy informującej o inwestycji.
Przebudowa pociągnie za sobą poważne zmiany w organizacji ruchu w tej części miasta, co odczują kierowcy i pasażerowie komunikacji miejskiej. Zamknięte zostaną ulice Pocztowa i Św. Jana oraz przejazd pod wiaduktem obok Kinoteatru Rialto. Niektóre przystanki autobusowe zmienią lokalizację, a tramwaje z Rynku do Brynowa będą jeździły innymi trasami.
Jak poinformował Muc, od 3 o 6 marca włącznie w rejonie Rynku prowadzone będą roboty przygotowawcze - zabudowane zostaną rozjazdy tramwajowe, przygotowany zostanie tymczasowy przystanek tramwajowy obok Muzeum Śląskiego. 7 marca, w ramach pierwszej fazy prac, ruszy przebudowa torowiska na ulicy Św. Jana i budowa mostu tramwajowego nad przepływającą pod Rynkiem rzeką Rawą.
Na zmiany muszą być przygotowani pasażerowie komunikacji miejskiej. Już od 3 marca przystanki autobusowe z Rynku zostaną przeniesione na ulice Mickiewicza i Sokolską. Na ul. Kopernika zostanie przeniesiony przystanek zlokalizowany dziś przy ul. Kościuszki w pobliżu dworca PKP.
Od 3 marca na trasie Rynek-Brynów w obu kierunkach kursować będzie tylko linia nr 16, linie nr 6 i 19 zmienią swój bieg. Ponadto od 3 do 6 marca dla linii nr 16 zostanie wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa. Od 7 marca przystanki tramwajowe z Rynku zostaną przesunięte w kierunku Ronda - zostaną zlokalizowane przed Muzeum Śląskim.
Remont wiąże się także z utrudnieniami dla kierowców. Już 7 marca zamknięte zostaną ulice św. Jana oraz Pocztowa. Dojazd na Rynek będzie możliwy tylko od strony Alei Korfantego, a wyjazd przez ulicę Mickiewicza (przez dotychczasowy parking przy Centrum Handlowym "Skarbek"). W tym celu wzdłuż "Skarbka" i dawnego Domu Prasy zaaranżowana zostanie jezdnia w dwóch kierunkach. Ulica Teatralna stanie się dwukierunkowa z wjazdem i wyjazdem tylko od ulicy Szkolnej.
W związku z zamknięciem dla ruchu kołowego przejazdu ulicą św. Jana pod wiaduktem - obok Rialta - dojazd do ulic Dworcowej i Mariackiej będzie możliwy tylko od ulicy Francuskiej przez Tylną Mariacką.
Przebudowa katowickiego Rynku i jego okolic przygotowywana jest od wielu lat. Dotychczas m.in. wyremontowano kanalizację. Docelowe prace podzielono na dwa duże przetargi. Wykonawcą tego pierwszego, wartego 28 mln zł etapu prac jest polsko-hiszpańskie konsorcjum firm NDI SA oraz Construcciones Y Promociones Building Bilbao Sociedad Anonima.
Na koniec pierwszego kwartału tego roku miasto planuje ogłoszenie drugiego znacznie większego przetargu na wykonanie pozostałej części przebudowy Rynku. Koszt projektu tej części inwestycji ma zamknąć się w 1,6 mln zł, a realizacja - w ok. 40 mln zł. Harmonogram przedsięwzięcia zakłada zakończenie przebudowy do 2015 r. Trwające i planowane inwestycje Katowic w tzw. strefie Rondo-Rynek finansowane będą m.in. ze środków unijnych, a także ze 100 mln zł kredytu z Banku Rozwoju Rady Europy.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.