Ponad 700 tzw. wozów kontenerowych trafi do końca marca 2012 roku do kopalń Jastrzębskiej Spółki Węglowej. Zamówiono je w należących do Grupy JSW Jastrzębskich Zakładach Remontowych (JZR) - poinformowała w środę 9 listopada Katarzyna Jabłońska-Bajer, rzeczniczka JSW.
W JZR, we współpracy z kopalniami JSW, opracowano dwa rodzaje wozów kontenerowych, na które jest największe zapotrzebowanie. Różnią się one przeznaczeniem.
Pierwszy, kontenerowo-materiałowy, umożliwia załadunek materiałów w tzw. europaletach.
Drugi, kontenerowo-urobkowy służy do transportu materiałów luźnych i urobku kopalnianego.
Michał Kapała - główny inżynier w Zespole Górniczym JSW - wyjaśnia, że dzięki transportowi za pomocą wozów kontenerowych materiały załadowane na powierzchni, np. stal, drewno, narzędzia, trafiają bezpośrednio do stanowisk pracy pod ziemią.
- Co ważne, odbywa się to bez przeładunku i jest bezpośrednio powiązane z wprowadzaniem do kopalń systemu transportu dołowego opartego na kolejkach podwieszonych z napędem własnym, który ma za zadanie zastąpić przestarzały i mniej bezpieczny system kolejek podwieszonych z napędem linowym - podkreśla Kapała.
W najbliższych latach JSW wprowadzi zunifikowany system transportu kontenerowego we wszystkich zakładach spółki. Opracowany, na podstawie uwag i opinii przedstawicieli kopalń, przez konstruktorów JZR, wóz kontenerowy uzyskał pozytywną opinię jednostki atestacyjnej oraz dopuszczenie Wyższego Urzędu Górniczego. Z ponad 700 zamówionych wozów pierwsza partia - około 170 sztuk - jest już użytkowana w kopalniach JSW. Do końca tego roku ma ich być dostarczonych 580, a reszta - do końca marca przyszłego roku.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.