Ponad jedna trzecia polskich firm w ciągu minionego roku doświadczyła cyberataku - wynika z badania firmy ClickMeeting. Jednocześnie ponad 20 proc. badanych osób padło kiedyś ofiarą cyberataku, a co 10. z nich ocenia poziom narodowej świadomości na temat cyberzagrożeń jako wysoki.
Z badania wynika, że 8,5 proc. Polaków jako grupę szczególnie narażoną na cyberataki wskazuje firmy, a 11 proc. - instytucje publiczne. Ponadto 36 proc. polskich firm w ciągu minionego roku doświadczyło jakiejś formy cyberataku, a połowa odnotowała wzrost liczby tego typu zagrożeń.
Nieco ponad jedna piąta badanych osób przekazała, że sama padła kiedyś ofiarą cyberataku - najwięcej w grupie od 18 do 27 roku życia (27 proc.). Jednocześnie 2,2 proc. wskazało, że tego typu incydent miał miejsce w firmie, w której pracują.
Cytowana w informacji Martyna Grzegorczyk z ClickMeeting podkreśliła, że zgodnie z wynikami ankiety Polacy wciąż nie dostrzegają skali zagrożeń dla firm i instytucji. “Według wspomnianych ogólnodostępnych danych aż 55 proc. polskich pracowników w ciągu ostatnich pięciu lat nie odbyło żadnego szkolenia z cyberbezpieczeństwa. Tymczasem to właśnie pracownicy są pierwszą linią obrony przed cyfrowymi zagrożeniami, a eksperckie szkolenia, bardzo łatwo dostępne online, pozwalają na bieżąco rozwijać wiedzę z tego zakresu“ - dodała.
Blisko 90 proc. badanych przyznało, że Polacy potrzebują więcej edukacji na temat cyberbezpieczeństwa, a co 10. ocenia poziom naszej narodowej świadomości na ten temat jako wysoki. Ponad jedna trzecia podkreśliła, że chętnie wzięłaby udział w webinarze, szkoleniu lub kursie online poświęconym tej tematyce, gdyby dostęp zapewnił np. pracodawca. Najbardziej zainteresowane tą formą nauki były osoby w wieku od 18 do 27 lat (45,5 proc.). Kolejne miejsca zajmują grupy badanych od 45 do 59 lat (41,5 proc.), od 28 do 44 lat (34 proc.) i powyżej 60 roku życia (29 proc.).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.