PKP Cargo International będzie operatorem połączenia kolejowego łączącego park przemysłowy Panattoni Smart Park Karviná w Czechach z siecią kolejową kraju - poinformowała w czwartek spółka PKP Cargo.
Panattoni Smart Park Karviná to projekt realizowany na terenach byłej kopalni węgla kamiennego Barbora w Karvin,. Zakłada on budowę hal przemysłowych i magazynowych wraz z pełną infrastrukturą, parkingami i obiektami administracyjnymi. Celem inwestycji, jak wskazała spółka, jest rewitalizacja terenów poprzemysłowych i rozwój zrównoważonego transportu w regionie morawsko-śląskim.
Firma PKP Cargo International należąca do Grupy PKP Cargo podpisała z firmą Panattoni umowę o współpracy. Strony mają współpracować w celu przyłączenia Panattoni Smart Park Karviná do krajowej sieci kolejowej. W ramach inwestycji powstanie nowa bocznica, na której PKP Cargo International będzie operatorem kolejowym. Spółki mają się też wspierać w procesach administracyjnych i inwestycyjnych.
- To partnerstwo to kolejny krok w kierunku rozwoju nowoczesnej infrastruktury logistycznej w kluczowym dla nas regionie Ostravy i Karviny. Nasza sieć torów oraz należąca do nas stacja kolejowa - stanie się fundamentem zrównoważonego i efektywnego transportu towarów dla nowego parku przemysłowego - powiedziała cytowana w komunikacie prezes PKP Cargo w restrukturyzacji Agnieszka Wasilewska-Semail. Spółka PKP Cargo International ma siedzibę w pobliskiej czeskiej Ostravie.
Zwróciła uwagę, że transformacja przemysłu oznacza konieczność szukania nowych funkcji dla infrastruktury kolejowej. - Mamy nadzieję, że podobne projekty będą również realizowane niebawem w Polsce - dodał Wasilewska-Semail.
PKP Cargo International zapewni też kompleksową obsługę planowania i przewozu dla przyszłych najemców parku. - Dzięki takim inwestycjom, jako Grupa PKP, pokazujemy, że rewitalizacja terenów poprzemysłowych może iść w parze z dynamicznym rozwojem logistyki. Ten projekt to dobry przykład, jak przywracać wartość miejscom przechodzącym proces przemian, oferując im nowe życie gospodarcze i społeczne - stwierdził prezes zarządu PKP Alan Beroud.
Podkreślono również, że w ocenie władz regionu morawsko-śląskiego Panattoni Smart Park Karviná “doskonale“ wpisuje się w strategię rewitalizacji terenów pokopalnianych. - Podłączenie bocznicy kolejowej do kompleksu Panattoni Smart Park Karviná ma dla nas ogromne znaczenie. Umożliwi wykorzystanie kolei - jednego z najbardziej ekologicznych środków transportu - w codziennych operacjach logistycznych, co realnie ograniczy wpływ tej działalności na środowisko naturalne w regionie - zaznaczył menedżer projektu Panattoni Petr Janeček.
Inwestycja Panattoni Smart Park Karviná obejmie około 150 tys. m kw. nowoczesnej powierzchni przemysłowej.
Jak przekazano w komunikacie, projekt zakłada utworzenie 2 tys. nowych miejsc pracy, a jego realizacja będzie prowadzona z poszanowaniem zasad zrównoważonego rozwoju - przewidziano m.in. instalację paneli fotowoltaicznych, systemy retencji wody. Firma PKP Cargo poinformowała, że trwa etap uzyskiwania zezwoleń środowiskowych. Budowa ma ruszyć na początku 2026 r., a pierwsze obiekty zostaną oddane do użytku w 2027 r.
Grupa PKP Cargo oferuje usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy, samochodowy oraz morski. Świadczy przewozy towarowe na terenie Polski, Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Holandii, Węgier, Litwy i Słowenii. W lipcu 2024 r. sąd otworzył postępowanie restrukturyzacyjne PKP Cargo. Wcześniej zarząd PKP Cargo zdecydował o przeprowadzeniu zwolnień grupowych, obejmujących do 30 proc. zatrudnionych.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.