Decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla 10-kilometrowego odcinka trasy S1 między Mysłowicami a Bieruniem wydał wojewoda śląski Marek Wójcik. Odcinek ten domknie nowy, 40-kilometrowy przebieg S1 między Mysłowicami a Bielskiem-Białą.
O wydaniu decyzji wojewoda Wójcik poinformował na piątkowym briefingu w Bieruniu.
- To jest ostatni odcinek, na który była potrzebna decyzja ZRID. W związku z tym cały odcinek 40 km drogi od Mysłowic do Bielska-Białej już będzie w fazie realizacji - uściślił.
- Uważam tę drogę za kluczową z punktu widzenia rozwoju woj. śląskiego. Droga S1 w tym nowym śladzie będzie stanowiła obwodnicę wschodnią aglomeracji: odciąży ruch w Mysłowicach, Katowicach, Tychach, w Pszczynie, ale jest to też droga kluczowa z punktu widzenia rozwoju powiatu bieruńsko-lędzińskiego - ocenił wojewoda.
Budowę odcinka z Mysłowic do Bierunia GDDKiA zamówiła w trybie projektuj i buduj za 490 mln zł u firmy Budimex. Decyzja ZRID kończy okres projektowania. Dyrektor katowickiego oddziału Dyrekcji Przemysław Juszczyk zapowiedział w piątek, że na początku przyszłego tygodnia teren budowy zostanie przekazany wykonawcy; od tego czasu będzie miał on 16 miesięcy na realizację.
Juszczyk przypomniał, że będzie to droga z dwiema jezdniami po dwa pasy ruchu i rezerwą pod dobudowę trzeciego pasa w przyszłości. Powstaną dwa węzły: Kosztowy 2, który połączy istniejący odcinek drogi ekspresowej S1 z nowobudowanym, i węzeł Lędziny, a także dwa miejsca obsługi podróżnych. Planowanych jest 12 obiektów inżynierskich.
Starosta bieruńsko-lędziński Łukasz Odelga zadeklarował, że powiat po realizacji tej inwestycji zamierza czerpać z niej pełnymi garściami.
- Przygotowujemy się do tego poprzez tworzenie strategii ponadlokalnej, gdzie wspólnie z burmistrzami i wójtami robimy dokument, w którym wskazujemy projekty, które mają być kołem zamachowym dalszego rozwoju - wskazał.
- To m.in. tworzenie planów inwestycyjnych w oparciu o nowy układ drogowy, do którego w trakcie procesu inwestycyjnego chcemy się dołożyć, poprawić pewne elementy, dowiązać się naszymi układami komunikacyjnymi, żeby tworzyło to spójny układ drogowy - zobrazował starosta Odelga.
Budowę ekspresowej trasy S1 między węzłem z przyszłą obwodnicą Oświęcimia a Bielskiem-Białą zainaugurowano przy przyszłym węźle Hałcnów w październiku 2022 r. To dwa odcinki nowej S1 o łącznej długości ponad 27 km, które powinny być gotowe do końca 2025 r.
Na pozostałym przebiegu nowej S1 (ok. 13 km), gdzie powstały problemy w procedurze przetargowej na realizację, wojewoda w sierpniu ub. roku wydał decyzję ZRID dla odcinka S1 Bieruń - Oświęcim o długości ok. 2,9 km oraz liczącego około 2,7 km odcinka obwodnicy Bierunia w ciągu DK44 (wartość umowy ze Strabagiem to 212 mln zł).
Docelowo w pełni ekspresowa trasa S1 w woj. śląskim i małopolskim połączy węzeł z autostradą A1 w pobliżu lotniska Katowice w Pyrzowicach i granicę ze Słowacją w Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej ma na odcinkach: Pyrzowice - Dąbrowa Górnicza - Tychy, a także Bielsko-Biała - Przybędza i Milówka - Zwardoń.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.