Zarządca lotniska Katowice, spółka Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze, planuje jeszcze w tym roku podpisać umowę z projektantem głównego terminala pasażerskiego i infrastruktury towarzyszącej - poinformował w piątek rzecznik lotniska Piotr Adamczyk.
Budowa nowego terminala pasażerskiego to największe przedsięwzięcie zaplanowane w ramach programu inwestycyjnego katowickiego lotniska, który został ogłoszony w lutym ub. roku. Przetarg na zaprojektowanie inwestycji jest prowadzony w trybie dialogu konkurencyjnego, opartego o negocjacje z potencjalnymi wykonawcami zamówienia.
W piątek rzecznik Katowice Airport rozesłał podsumowanie 2024 r., jako pierwszego roku realizacji obecnego, rozpisanego do 2032 r. programu inwestycyjnego lotniska. Przypomniał, że choć plan obejmuje rozbudowę wszystkich stref, czyli pasażerskiej, obsługi technicznej oraz cargo i budowę części paliwowo-towarowej w oparciu o bocznicę kolejową, nowy główny terminal pasażerski jest jego największym i najkosztowniejszym projektem.
- W październiku 2024 roku GTL SA ogłosiło przetarg na wybór projektanta głównego terminala pasażerskiego i infrastruktury towarzyszącej. Postępowanie przetargowe prowadzone jest w trybie dialogu konkurencyjnego, a umowę z wybranym w jego ramach wykonawcą spółka zarządzająca katowickim lotniskiem planuje podpisać do końca 2025 r. - zasygnalizował w piątek Adamczyk.
Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie dokumentacji projektowej dla kilku elementów inwestycji. Będą to: budowa głównego terminalu pasażerskiego o przepustowości 10 mln podróżnych rocznie wraz z lotniczymi rękawami pasażerskimi, a także przebudowa i rozbudowa strefy airside - po stronie płyty lotniska, czyli budowa płyty postojowej dla samolotów w rejonie terminalu głównego oraz przebudowa dróg kołowania Alfa, Echo2 i Echo3.
Od frontu nowego terminala zaprojektowane mają zostać: budowa centrum przesiadkowego, budowa tunelu łączącego główny terminal pasażerski ze stacją kolejową i centrum przesiadkowym, a także połączenie tego kompleksu z drogą wojewódzką nr 913, drogi wewnętrzne oraz system parkingów.
Ponadto, wykonawca przygotuje projekt rozbiórki budynków i budowli i projekt niezbędnej przebudowy infrastruktury technicznej kolidującej z inwestycją. Jego zadaniem będzie też opracowanie koncepcji budowy parkingu wielopoziomowego, centrum biurowo-kongresowego oraz rozbudowy terminalu pasażerskiego o kolejne etapy (etap 2 - przepustowość roczna 12 mln pasażerów, etap 3 - przepustowość roczna 15 mln pasażerów).
Adamczyk przypomniał, że punktem wyjścia do przygotowania koncepcji rozbudowy infrastruktury obsługi ruchu pasażerskiego były prognozy przewozów dla Katowice Airport do 2040 r. Obecne wskazują, że w 2026 r. powinno skorzystać z niego ok. 7,5 mln podróżnych, a granica 10 mln pasażerów może zostać przekroczona w 2030 r.
Najważniejszym celem realizacji budowy głównego terminala jest zwiększenie przepustowości infrastruktury do poziomu umożliwiającego komfortową obsługę 10 mln pasażerów rocznie. Projekt ma zostać przygotowany w taki sposób, aby terminal można było łatwo rozbudowywać, zwiększając jego przepustowość.
Nowa infrastruktura ma umożliwić integrację trzech rodzajów transportu: lotniczego, kolejowego i drogowego. Będzie to możliwe dzięki budowie centrum przesiadkowego między terminalem a stacją kolejową Pyrzowice Lotnisko: te trzy punkty, obsługujące różne rodzaje transportu, zostaną połączone tunelem o długości ok. 270 m. W miejscu, gdzie dziś znajduje się parking P2, powstanie nowy wydajny układ drogowy, z wydzieloną strefą kiss&fly.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.