Spośród potencjalnych nabywców pojazdów 57 proc. zdecydowałaby na wybór samochodu z napędem wyłącznie spalinowym - wynika z raportu Grupy Cichy-Zasada. Dla 55 proc. badanych najważniejszymi elementami wyposażenia samochodu są systemy bezpieczeństwa.
Zgodnie z sondażem 57 proc. ankietowanych odpowiedziało, że decydując się na zakup samochodu w ciągu najbliższych sześciu miesięcy wybrałoby auto z napędem spalinowym. Wybór ten podyktowany jest przede wszystkim przekonaniem, że jest to rozwiązanie sprawdzone i wiarygodne. Takiej odpowiedzi udzieliło 66 proc. badanych. Z kolei 37 proc. badanych wskazało z kolei, że ten rodzaj napędu zapewnia większy zasięg, a 32 proc., że jest on tańszy w eksploatacji.
Jak wynika z badania Grupy Cichy-Zasada, 25 proc. czynnych kierowców zdecydowałaby się na zakup auta z napędem hybrydowym; 44 proc. ankietowanych uznało “hybrydę“ za rozwiązanie bardziej ekologiczne, a 34 proc. uważa je za przyszłościowe.
Z kolei 2 proc. respondentów wybrałoby samochód z napędem w pełni elektrycznym. - Tak niewielki odsetek wynika m.in. z wciąż niskiej świadomości konsumentów na temat tej kategorii samochodów, ale również z ograniczonej dostępności infrastruktury do ich ładowania. Temat ten niewątpliwie wymaga ze strony producentów szeroko zakrojonych działań edukacyjno-informacyjnych. Spodziewamy się jednak w przyszłości zmian w preferencjach klientów, ponieważ ten segment rynku ma ogromy potencjał rozwoju - zaznaczył Mateusz Bąbelczyk z Grupy Cichy-Zasada.
Z raportu wynika, że w opinii 55 proc. ankietowanych najważniejszymi elementami wyposażenia samochodu są systemy bezpieczeństwa. Najmniej uwagi na kwestie bezpieczeństwa zwracali uwagę respondenci w grupie wiekowej 18-24 lata, a największą, ci powyżej 55 roku życia.
Trwałość auta, jakość zastosowanych do produkcji materiałów, funkcjonalność pojazdu oraz komfort podróży uznało za istotne odpowiednio - 54, 51 i 50 proc. ankietowanych. Natomiast nowoczesne technologie i systemy multimedialne były istotne dla odpowiednio - 26 i 15 proc. badanych. Ponad połowa (56 proc.) ankietowanych wskazuje cenę jako główny czynnik decydujący o wyborze samochodu; 49 proc. respondentów dużą uwagę przykłada również do kosztów eksploatacji, a 45 proc. do kwestii niskiej awaryjności. Wśród pozostałych istotnych czynników uwzględnianych przy wyborze auta znalazły się: bezpieczeństwo użytkowania (29 proc. wskazań), komfort jazdy i marka (po 22 proc.) oraz wyposażenie i zastosowane technologie (17 proc.).
Przy wyborze auta niemal połowa zapytanych polega na opinii i doświadczeniach rodziny i znajomych. Drugim źródłem informacji okazały się salony dealerów samochodowych - wskazało je niemal 40 proc. ankietowanych. Kolejnym źródłem wskazówek branym pod uwagę przy zakupie auta są recenzje konkretnych modeli zamieszczane w internecie, na co wskazało 37 proc. respondentów. Niemal co trzeci z badanych stawia natomiast na możliwość przetestowania pojazdu podczas jazdy próbnej. Testy samochodowe w prasie fachowej oraz motoryzacyjne fora tematyczne to z kolei wiarygodne źródła wiedzy odpowiednio dla 29 i 23 proc. ankietowanych.
Atrakcyjne warunki finansowe i oferta usług dodatkowych to kluczowe czynniki dla tych, którzy decydują się na zakup auta u dealera - tak odpowiedziało odpowiednio 53 i 40 proc. respondentów. Finanse są szczególnie istotne dla klientów w wieku powyżej 55 roku życia, wśród których ten czynnik na pierwszym miejscu stawia 60 proc. ankietowanych.
Badanie wykazało, że zaufanie do dealera i jego dobra opinia na rynku jest ważna dla 37 proc. respondentów; 35 proc. za istotną kwestię uznało również profesjonalną obsługę i doradztwo.
W kontekście obsługi posprzedażowej najważniejszym czynnikiem skłaniającym do zakupu auta jest gwarancja i darmowe przeglądy w okresie gwarancyjnym - tak odpowiedziało 66 proc. wszystkich ankietowanych i 75 proc. osób w wieku powyżej 55 lat. Na kolejnych pozycjach znalazło się zapewnienie auta zastępczego w razie awarii - 55 proc. wskazań oraz dostęp do oryginalnych części zamiennych w serwisie - 47 proc. Całodobowa pomoc drogowa i likwidacja szkód to z kolei istotne elementy obsługi posprzedażowej odpowiednio dla 46 i 32 proc. ankietowanych.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.