Prezydent Jaworzna wydał spółce ElectroMobility Poland (EMP) pozwolenie na budowę zakładu produkcyjnego samochodów elektrycznych marki Izera - podało w piątek miasto. Spółka poinformowała też o zakończeniu jej audytów i przekazaniu wyników nadzorowi właścicielskiemu.
Prezydent Jaworzna wydał pozwolenie na budowę zakładu produkcyjnego samochodów elektrycznych marki Izera. To oznacza, że nie ma już żadnych przeszkód formalnych, aby spółka ElectroMobility Poland rozpoczęła proces inwestycyjny związany z budową fabryki na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego (JOG) - poinformował w piątek jaworznicki magistrat.
Cytowany w informacji miasta jego prezydent Paweł Silbert zasygnalizował, że proces wydania pozwolenia na budowę fabryki przebiegł sprawnie i zgodnie z oczekiwaniami.
- Ta inwestycja ma strategiczne znaczenie dla rozwoju miasta i regionu, a także jest wyrazem naszego zaangażowania w przywrócenie Polski na mapę znaczących graczy w branży motoryzacyjnej - powiedział Silbert.
Wydanie pozwolenia na budowę poprzedziło uzyskanie przez EMP 30 stycznia br. decyzji prezydenta Dąbrowy Górniczej o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia. W połowie marca br. spółka informowała o wyborze generalnego wykonawcy fabryki, firmy Mirbud. Strony podpisały list intencyjny, warunkujący podpisanie umowy uzyskaniem przez EMP zgód korporacyjnych.
W piątek dyrektor EMP ds. komunikacji i relacji zewnętrznych Paweł Tomaszek uściślił, że wydane pozwolenie na budowę fabryki dotyczy jej pierwszego zakładanego etapu, zapewniającego zdolności produkcyjne 150 tys. samochodów rocznie. Tomaszek poinformował też o zakończeniu procesu weryfikacji założeń technicznych, biznesowych, prawnych i innych dotyczących dotychczasowej działalności EMP.
Wyniki audytów zostały przekazane organom nadzorczym spółki. Jak wskazał, cytowany przez Tomaszka, pełniący obowiązki prezesa EMP Paweł Poneta, wśród dokumentów i analiz przekazanych przedstawicielom administracji państwowej są wyniki procesu due diligence inwestycji.
- Wykonane prace analityczne, przedstawiona dokumentacja oraz wyniki dotychczasowych audytów i kontroli stanowią podstawę dla rzetelnej oceny projektu i umożliwią podjęcie kierunkowych decyzji właścicielskich - skomentował Poneta.
Po zmianie rządu większościowy właściciel EMP, czyli Skarb Państwa, sygnalizował analizy przedsięwzięcia. Zgodnie z planami rządu nadzór nad EMP ma sprawować Ministerstwo Aktywów Państwowych. 1 marca br. szef tego resortu Borys Budka, pytany o przyszłość projektu Izery, deklarował starania o uratowanie terenów w Jaworznie dla dużej inwestycji, w nowym modelu biznesowym.
Minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz informowała następnie, że kwestia wsparcia z KPO dla projektu Izera MFiPR czeka na ostateczne decyzje MAP. Sygnalizowała zgodę KE, aby ten lub inny projekt z obszaru bezemisyjnych środków transportu otrzymał pożyczkę, a nie grant z KPO.
Na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach Pełczyńska-Nałęcz potwierdziła, że środki na fabrykę Izery pozostały w przyjętej przez rząd rewizji KPO - w jego części dłużnej. Mówiła też, że jeżeli inwestycja w produkowany w Polsce częściowo z polskimi technologiami samochód elektryczny okaże się możliwa do realizacji i opłacalna, jego zakup będzie mógł być wspierany dopłatami z KPO.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Tylko po co nikt tego nie chce i nie będzie kupował bo to szmelc ...