W Polsce na koniec ubiegłego roku było zarejestrowanych ponad 57 tys. samochodów osobowych i użytkowych całkowicie elektrycznych. To wzrost od początku roku o 23 651 sztuk, czyli o 52 proc. - wynika z opublikowanego w czwartek raportu Licznik Elektromobilności.
Według ekspertów z Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA), którzy przygotowali raport Licznik Elektromobilności, po polskich drogach pod koniec grudnia 2023 r. jeździło 98 348 samochodów osobowych z napędem elektrycznym, 51 211 samochodów w pełni elektrycznych osobowych (BEV - battery electric vehicles), 47 137 hybryd typu plug-in, 5 880 samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym.
Z raportu wynika, że w Polsce stale rośnie flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec grudnia 2023 r. składała się z 19 526 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która wzrosła do 679 637 sztuk, wzrósł także park autobusów elektrycznych - do 1179 sztuk.
Jak wskazano w raporcie, równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się infrastruktura ładowania. Pod koniec ubiegłego roku w Polsce funkcjonowało 5933 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych. 26 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 74 proc. - wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.
- Łączna liczba nowo uruchomionych ogólnodostępnych punktów ładowania w 2023 r. wyniosła 1513. To historyczny rekord i wzrost o 15 proc. względem roku 2022. Branża liczyła jednak na znacznie lepszy wynik - powiedział cytowany w komunikacie dyrektor zarządzający PSPA Maciej Mazur.
Podkreślił, że w 2024 r. kluczowe jest możliwe szybkie wdrożenie przez administrację centralną postulatów legislacyjnych, które PSPA wraz z ponad 250 partnerami przygotowało w ramach Białej Księgi Nowej Mobilności. Opracowanie zawiera ponad 30 konkretnych propozycji zmian regulacyjnych i systemowych w obszarach infrastruktury ogólnodostępnej, infrastruktury budynkowej i badań technicznych stacji ładowania.
Istotne jest zwłaszcza zdecydowane usprawnienie procedur przyłączeniowych. W przeciwnym razie Polska nie ma szans na wypełnienie celów nowego, unijnego rozporządzenia AFIR, którego przepisy będą stosowane już od kwietnia tego roku - dodał Mazur.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.