REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
12 stycznia 2024 08:20 Portal gospodarka i ludzie autor: MD

Górnictwo: Wieliczka podsumowała ruch turystyczny w 2023 r., solny zabytek obejrzało ponad 1,5 mln turystów

Wśród gości Wieliczki dominują turyści zagraniczni, w ub. r. przyjechali ze 198 krajów świata
fot: Kopalnia Soli Wieliczka

Rok 2023 był szczególny dla kopalni Wieliczka. Solnemu zabytkowi ten czas upłynął pod znakiem jubileuszu 45-lecia obecności obiektu na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO. Ponadto we wrześniu ub.r. progi kopalni przekroczył 50-milionowy turysta, licząc do zakończenia II wojny światowej.

- W 2023 r. wielickie podziemia zwiedziło prawie 1 518 tys. turystów, o 36 proc. więcej niż w 2022 r. Do rekordu sprzed pandemii (1 862 tys. osób w 2019 r. - red.) zabrakło tylko 18,4 proc., co pokazuje, że ruch turystyczny w kopalni w większości już się odbudował – podsumowuje Paweł Nowak, prezes Kopalni Soli Wieliczka.

Jak informują służby prasowe kopalni, po trzech latach przewagi ruchu krajowego (2020-2022) znów dominują turyści zagraniczni. Przyjechali z 198 krajów i stanowili 57 proc. ogółu zwiedzających (866 tys. osób z zagranicy), podczas gdy  Polacy 43 proc.  (653 tys. osób).  Na czele krajów, których obywatele najliczniej wędrowali solnymi szlakami uplasowały się: Wielka Brytania, Czechy, Francja, Włochy, USA i Niemcy. Najczęstszym językiem oprowadzania, obok polskiego, był język angielski.

- W kwietniu do turystycznej oferty kopalni znów włączyliśmy Trasę Górniczą. Była nieczynna od czasu pandemii. Ten aktywny szlak pozwala poznać nieco bardziej surowe,  górnicze oblicze solnego zabytku. W 2023 r. wędrowało nim 22,3 tys. osób. Trasę Górniczą zwiedzali głównie turyści indywidualni, stanowili oni 90 proc. odwiedzających – objaśnia Damian Konieczny, dyrektor wykonawczy Kopalni Soli Wieliczka. 

Zwiedzanie kopalni turyści najczęściej organizowali samodzielnie (64 proc. stanowili turyści indywidualni), a tylko 36 proc. ogółu gości przyjechało z zorganizowaną wycieczką (w 2020 i 2021 ich odsetek wynosił odpowiednio 9 proc. i 23 proc.). Turystyka szkolna po rekordowym roku 2022 (108 tys. osób), w br. zanotowała dobry wynik: 90,5 tys. uczniów szkół podstawowych i średnich.

- Analiza struktury ruchu za ostatnie 5 lat pokazuje, że stopniowo ruch zorganizowany się odbudowuje, ale trend indywidualnych wyjazdów turystycznych jest silny i będzie się nadal utrzymywał – wyjaśnia dyrektor Konieczny.

Dużym powodzeniem w minionym roku cieszyła się też Tężnia Solankowa. W jej tarninowych murach przebywało 155,9 tys. osób. Z pobytów w podziemnym uzdrowisku kopalni skorzystało prawie 3,6 tys. osób. Komory przeznaczone na organizację koncertów, konferencji, szkoleń, firmowych kolacji, wesel czy uroczystych gali gościły 260 takich wydarzeń.

Podziemna Wieliczka to nie tylko spuścizna materialna, ale też duchowa, co potwierdził w 2023 r. wpis kopalni na krajową listę dziedzictwa materialnego (odnotowano na niej kult św. Kingi oraz tradycje barbórkowe kultywowane przez górników). Jubileusz 45-lecia obecności na liście UNESCO kopalnia uczciła wieloma wydarzeniami m.in. współorganizacją konferencji muzeów górniczych, licznymi koncertami pod ziemią i na powierzchni, Dniami  Otwartymi, wystawą przy szybie Daniłowicza, społecznymi akcjami, a także okolicznościowym wydaniem magazynu „Solanka”.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Aktualności powiązane
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • MWCSQ
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Spółka węglowa ogłasza dodatni roczny wynik finansowy
13 stycznia 2025
20 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]