Zarząd GZM przyjął Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii - przekazał w czwartek rzecznik Metropolii Łukasz Zych. Na tej podstawie planowane mają być rozwiązania transportowe: oparcie komunikacji o kolej czy porządkowanie obecności samochodów w miastach.
Wraz z planem pod nazwą Dobra mobilność 30/50 przyjęte zostały dokumenty diagnostyczne. Całość tworzy Pakiet Dobrej Mobilności.
Jak wyjaśnił, cytowany przez Zycha, odpowiedzialny za m.in. transport członek zarządu GZM Grzegorz Kwitek, Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (Sustainable Urban Mobility Plan - SUMP) to strategiczny dokument transportowy, który uwzględnia szeroki kontekst funkcjonowania miast i ułatwia planowanie działań w tym zakresie.
- Działając w oparciu o ten dokument będziemy w stanie efektywnie rozwiązywać problemy transportowe w regionie, a także wpływać na ograniczenie niskiej emisji i poprawę bezpieczeństwa na drogach. Plan mobilności stanowi także podstawę do przyznawania środków unijnych na projekty z zakresu mobilności i transportu - wskazał Kwitek.
Celami SUMP, opracowanego przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię oraz Związek Gmin i Powiatów Subregionu Centralnego Woj. Śląskiego, są m.in.: zmniejszenie zanieczyszczeń komunikacyjnych, zmniejszenie liczby wypadków drogowych oraz zachęcanie do korzystania z różnych środków transportu.
Dokument SUMP jest podstawą rozwoju zrównoważonego transportu w miastach. Ideą takich planów jest określenie wizji systemów i usług transportowych w regionie, ze szczególnym naciskiem na kwestie związane z ochroną środowiska i zdrowiem mieszkańców.
Zgodnie z zaleceniami Komisji Europejskiej opracowanie i wdrożenie SUMP ma istotne znaczenie w kontekście pozyskiwania funduszy europejskich w bieżącej perspektywie finansowej.
Plan stworzono więc zgodnie z wytycznymi i działaniami Unii Europejskiej. Jako dokument strategiczny SUMP zakłada osiągnięcie do 2050 r. zeroemisyjności transportu, drastycznego zmniejszenia ofiar wypadków drogowych oraz mniejszego użycia samochodów w życiu codziennym.
Zgodnie z założeniami SUMP GZM, podstawą przemieszczania się po Metropolii ma być kolej. W dokumencie wskazano szkielet sieci komunikacyjnej - podzielony na korytarze kolejowe główne (pociągi kursujące z częstotliwością co 10, 12 lub 15 minut w szczycie) i pomocnicze (20 lub 30 minut w szczycie).
Pozostałe środki transportu mają pełnić rolę bardziej lokalną, dostosowywaną do miejscowego układu urbanistycznego. Ponieważ każda podróż zaczyna się i kończy pieszo, wiele elementów planu skupia się na bezpieczeństwie pieszych, szczególnie w obrębie szkół.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.