REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
27 listopada 2023 10:44 Portal gospodarka i ludzie autor: TRz 1 tys. odsłon

Nowy rozkład jazdy pociągów z górniczymi akcentami

W rozkładzie jazdy 2023/2024 ruch pociągów wznowiony zostanie na kilku trasach, na których od dawna nic nie jeździło
fot: Tomasz Rzeczycki

Powrót pociągów pasażerskich na trasy Gryfów Śląski - Świeradów-Zdrój czy też Tarnowskie Góry - Zawiercie oraz nowe połączenie dalekobieżne Kotliny Jeleniogórskiej z Górnym Śląskiem i zachodnią Małopolską znajdziemy w nowym kolejowym rozkładzie jazdy 2023/2024. Na torach zobaczymy też pociągi Kolei Dolnośląskich o nazwach upamiętniających ważne postacie z historii zagłębia miedziowego.

Wraz z nowym rozkładem wznowiony zostaje, nieraz po wielu latach przerwy, ruch pociągów pasażerskich na kilku trasach, w tym Siódmak - Chorzele (31 km), Świeradów-Zdrój - Gryfów Śląski (16 km), Braniewo - Olsztyn Gutkowo (87 km), Tarnowskie Góry - Zawiercie (44 km) czy Szczecin Port Centralny - Szczecin Podjuchy (6 km). Poza tym wróci codzienny ruch na trasę Czechowice Dziedzice - Oświęcim - Zator - Kraków, gdzie dotąd pojedyncze pociągi kursowały tylko w wybrane dni. Jednocześnie całkowicie ma być wstrzymany ruch pociągów bezpośrednich pomiędzy przystankami Szczecin Podjuchy i Szczecin Zdroje. Nie zobaczymy też pociągów pasażerskich na znacznej długości Magistrali Węglowej, czyli linii kolejowej nr 131 Chorzów Batory - Tczew, np. pomiędzy Chorzowem a Tarnowskimi Górami czy też na odcinku Herby Nowe - Zduńska Wola Karsznice.

Zaplanowane zostały zupełnie nowe pociągi dalekobieżne, np. pociąg Szczeliniec na trasie Jelenia Góra - Nowa Ruda - Prudnik - Gliwice - Kraków Główny. Niektóre pociągi pojadą nieco innymi trasami niż w dotychczasowym rozkładzie jazdy. Przykładowo sezonowy pociąg nocny Podhalanin pomiędzy Katowicami a Czechowicami Dziedzicami skierowany zostanie trasą objazdową przez Mysłowice, Oświęcim i Brzeszcze, bez postoju na tych stacjach pośrednich. Pociąg Daszyński pomiędzy Katowicami a Wisłą wjeżdżać będzie dodatkowo do Bielska-Białej.

W rozkładzie nie brakuje górniczych akcentów. PKP Intercity w rozkładzie 2023/2024 uruchamia m.in. takie pociągi, jak: Gwarek (Katowice - Pyskowice - Wrocław - Słupsk), Skarbek (Racibórz - Kędzierzyn Koźle - Katowice - Olsztyn) czy Sztygar (Katowice - Włoszczowa - Lublin). Od kilku lat nie ma już na torach pociągu Górnik, zastąpionego przez pociąg Chemik (Katowice - Płock).

Sporo górniczych odniesień znajdziemy na Dolnym Śląsku w siatce połączeń Kolei Dolnośląskich. To m.in. pociągów noszących nazwy odnoszące się do mineralogii, w tym Cuprum i Chalkozyn (oba na trasie Lubin - Legnica - Wrocław) czy Azuryt (na trasie Lubin - Legnica). Chalkozyn to siarczan miedzi, a chalkozyn to minerał zawierający miedź, występujący w okolicy Lubina.

Koleje Dolnośląskie w rozkładzie jazdy 2023/2024 uruchomiają też pociągi upamiętniające osoby zasłużone dla zagłębia miedziowego. Na torach zobaczymy takie składy, jak: Sprinter Tadeusz Zastawnik (Głogów - Lubin - Wrocław), Tadeusz Glazór (Głogów - Lubin - Wrocław) czy Sprinter Jan Wyżykowski (Nowa Sól - Głogów - Lubin - Wrocław). Przypomnijmy, że Tadeusz Zastawnik był przez kilkanaście lat dyrektorem KGHM, Tadeusz Glazór był dyrektorem PeBeKa, a Jan Wyżykowski był członkiem zespołu badawczego, który odkrył złoża miedzi koło Lubina.

Obecnie na polskiej sieci kolejowej mamy dwa czynne przystanki pasażerskie z kopalnią w nazwie. Na przystanku Suszec Kopalnia w nowym rozkładzie zaplanowano cztery pary pociągów w dni robocze oraz trzy w dni wolne, kursujące na trasie Pszczyna - Rybnik, a niektóre do Wodzisławia Śląskiego. Pierwszy pociąg z Suszca Kopalni odjeżdżać ma do Pszczyny o godz. 4.44 w dni robocze.

Drugi przystanek z kopalnią w nazwie to Wieliczka Rynek Kopalnia. Odjazdy z tego przystanku zaplanowano od godz. 5.11 do 19.11 co pół godziny, a potem co godzinę do 23.11. Wszystkie pociągi spod wielickiej kopalni kursują tylko do stacji Kraków Lotnisko, a czas dojazdu zajmuje 42 minuty jazdy. Mimo uruchomienia linii kolejowej do lotniska w Pyrzowicach, Koleje Małopolskie nie przewidują skierowania tam części składów, aby ułatwić mieszkańcom Małopolski dojazd do górnośląskiego portu lotniczego.

- Transport kolejowy jest kluczowym rodzajem transportu dla lotniska [w Balicach - red.], w 2022 r. na stacji kolejowej Kraków Lotnisko wsiadało i wysiadało ponad milion pasażerów. Mając na uwadze aktywną obsługę Lotniska Kraków Airport im. Jana Pawła II przez Koleje Małopolskie oraz realizację przewozów wojewódzkich i międzywojewódzkich spółka nie ma w planach obsługi połączeń do Lotniska w Pyrzowicach czy też do samych Pyrzowic - informuje Departament Marketingu Kolei Małopolskich.

Nowy roczny rozkład jazdy zaczyna obowiązywać w niedzielę, 10 grudnia 2023 r. i w obecnym kształcie ma przetrwać do 9 marca 2024 r. Po tym terminie przewidywana jest pierwsza korekta rozkładu.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • OBFXD
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Wstrząs w kopalni, załoga wycofana
18 listopada 2024
57.3 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]