Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia chce przeprowadzić projekt wdrożenia autobusów zasilanych wodorem w mniejszym zakresie niż początkowo planowała - zamierza wystąpić o dofinansowanie ośmiu, a nie 20 lub 30 pojazdów. Wcześniej unieważniła przetarg na zakup paliwa wodorowego.
O zmianie planów rozwoju wodorowego transportu publicznego w GZM przewodniczący zarządu Metropolii Kazimierz Karolczak poinformował podczas środowej sesji jej zgromadzenia. W sprawozdaniu z prac zarządu w okresie międzysesyjnym przekazał, że 10 października zostało unieważnione postępowanie na zakup 20 autobusów wodorowych (plus 10 w prawie opcji).
- 10 października zostało unieważnione postępowanie na udzielenie zamówienia w ramach projektu Hydrogen GZM - zakup autobusów napędzanych wodorem. W wyniku unieważnienia postępowania na zakup paliwa wodorowego 15 września br. bezzasadnym stał się zakup autobusów wodorowych w zakładanym formacie - powiedział przewodniczący zarządu GZM.
Przetarg GZM na paliwo wodorowe obejmował dostawę do 1435 t paliwa przez pięć lat od odbioru pierwszych autobusów wodorowych, zamawianych w osobnym postępowaniu. W prawie opcji założono zwiększenie ilości wodoru do 880 t. Wpłynęła jedna oferta. Przy budżecie zamówienia 133,1 mln zł brutto Orlen zaproponował cenę o 24,6 mln zł wyższą. Stąd unieważnienie przetargu.
Zakup paliwa gazowego był drugim postępowaniem w projekcie autobusów wodorowych. Wcześniej Metropolia ogłosiła oparty o dotację Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej teraz unieważniony przetarg na dostawę zasilanych wodorem autobusów miejskich (w programie Zielony transport publiczny).
Tu zamówienie podstawowe obejmowało 20 pojazdów, a prawo opcji - 10 kolejnych. Chodziło o autobusy 12-metrowe z systemem ładowania i obsługą gwarancyjną. Wozy miały zostać użyczone Przedsiębiorstwom Komunikacji Miejskiej w Katowicach i Tychach, których udziałowcem jest Metropolia (po 5 pojazdów) oraz w Świerklańcu, które w całości należy do GZM (10 pojazdów).
Koszt projektu zakupu autobusów wodorowych szacowano pierwotnie na ponad 110 mln zł, z czego 81 mln zł miało pochodzić z programu NFOŚiGW Zielony transport publiczny. Budżet tego przetargu określono na 116,5 mln zł, w tym prawo opcji 38,8 mln zł. Solaris zaproponował łączną cenę zamówienia podstawowego 129,9 mln zł, PAK-PCE 120,4 mln zł, a Arthur Bus 149,7 mln zł.
- GZM wystąpi z wnioskiem do NFOŚiGW o zmianę założeń umowy. Modyfikacja będzie dotyczyć zakupu mniejszej ilości pojazdów wodorowych PKM Tychy deklaruje chęć pozyskania pięciu sztuk oraz PKM Katowice trzech sztuk. Autobusy będą obsługiwały linie dla tych miast. W mniejszej skali projekt będzie dalej wdrażany - zapowiedział w środę Karolczak.
W woj. śląskim projekt oparcia części przewozów autobusowych na wodorze realizuje Rybnik. Do tego miasta we wrześniu dotarły pierwsze z 20 zamówionych autobusów wodorowych producenta PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. 12-metrowe pojazdy kosztują łącznie 66,1 mln zł (także z dotacją z Zielonego transportu publicznego).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.