Do końca tego roku spółka ElectroMobility Poland zamierza ogłosić listę generalnych wykonawców fabryki samochodu elektrycznego Izera w Jaworznie, zaś rok później ma być gotowa lista dostawców najważniejszych komponentów do produkcji - zapowiedział członek zarządu spółki ds. finansów Sławomir Bekier.
Podczas rozpoczętej we wtorek w Jaworznie szóstej edycji International Automotive Business Meeting - wydarzenia z udziałem przedstawicieli czołowych firm branży motoryzacyjnej - Sławomir Bekier potwierdził, że budowa fabryki polskiego samochodu elektrycznego ma rozpocząć się na początku 2024 r., a pierwsze egzemplarze Izery mają zjechać z linii produkcyjnej pod koniec roku 2025.
Według założeń w pierwszym etapie zabudowania fabryki zajmą ok. 170 tys. m kw. - powstaną spawalnia, lakiernia i wydział montażu, a roczna zdolność produkcyjna fabryki osiągnie ok. 100 tys. aut.
W kolejnym etapie, wraz z rozwojem rynku i sprzedaży, zakład będzie rozbudowywany () - m.in. wybudowana zostanie tłocznia, a zdolność zakładu to będzie 200 tys. sztuk samochodów na rok - poinformował członek zarządu ElectroMobility Poland. Prace projektowe są w roku. Inwestorem zastępczym, przygotowującym budowę fabryki, jest firma Prochem.
Szereg prac już zostało wykonanych: powstał layout funkcjonalny zakładu, zastały zaprojektowane przebiegi produkcyjne i logistyczne, co jest istotne z punktu widzenia późniejszych kosztów utrzymania i realizacji produkcji. Został opracowany projekt zagospodarowania terenu, zakład został również zaprojektowany w modelu 3d. Została wykonana dokumentacja geologiczna; w tej chwili prowadzimy rozmowy w zakresie udostępnienia mediów dla zakładu - wyliczał Sławomir Bekier.
Przypomniał, że firma ElectroMobility Poland realizuje tzw. fazę koncepcyjną projektu, w której potwierdza jego założenia techniczne i ekonomiczne, buduje łańcuch dostaw i przygotowuje się do budowy fabryki. W marcu ogłoszono partnerstwo z włoskim studiem designerskim Pininfarina, które zaprojektuje wersje produkcyjne trzech modeli Izery, a w listopadzie ub. roku - partnerstwo technologiczne z chińską firmą Geely, która dostarczy platformę samochodu.
W tej chwili chcemy do końca roku ogłosić listę generalnych wykonawców - to jest szansa dla firm z regionu (woj. śląskiego - PAP), z racji tego, że razem z inwestorem zastępczym, Prochemem, mogą wziąć udział w budowie zakładu i obiektów związanych z jego infrastrukturą - powiedział Bekier.
Równolegle - jak poinformował - spółka ElectroMobility Poland rozpoczęła prace nad strategią sprzedaży, która będzie uwzględniała również istotne elementy oferty pozasprzedażowej, czyli szeregu usług związanych z korzystaniem z samochodu.
Łańcuch dostaw jest budowany tak, aby w końcówce przyszłego roku móc ogłosić największych dostawców komponentowych. Fabrykę rozpoczniemy budować na początku 2024, tak aby w końcówce roku 2025 zjechała pierwsza Izera - poinformował członek zarządu ElectroMobility Poland.
Przypomniał, że przeznaczona dla Izery platforma firmy Geely, wykorzystywana m.in. do budowy samochodów marki Volvo, umożliwi zbudowanie samochodu, który będzie przyspieszał do 100 km na godzinę poniżej 7 sekund i będzie miał bardzo dobrą drogę hamowania - ok. 37 m na suchej nawierzchni. Przewidziano dwie wersje bateryjne - z bateriami o pojemności 51 i 69 kilowatogodzin, które - jak mówił Bekier - czerpią z technologii premium jeśli chodzi o możliwości ładowania, umożliwiając przejechanie odpowiednio 340 lub 440 km.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.