Mniej niż dziewięć miesięcy zostało do planowanego terminu zakończenia odbudowy linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry - Zawiercie. Choć inwestycja przedstawiana jest głównie jako służąca dowozowi pasażerów na lotnisko Pyrzowice, to z jej efektów skorzysta także branża przemysłowa i górnicza, czyli fabryka Elektrolux w Siewierzu i tamtejsze Górnicze Zakłady Dolomitowe.
- W ramach zadania realizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe odbudowany został 30-kilometrowy odcinek linii między Tarnowskimi Górami a Siewierzem. Powstały bezkolizyjne skrzyżowania, m.in. wiadukty kolejowe w Miasteczku Śląskim nad drogą wojewódzką nr 908 (zbudowany w kwietniu 2022 r. - red.), nad autostradą A1 oraz w Pyrzowicach nad drogą wojewódzką nr 913. Ruch pociągów towarowych został przywrócony do obsługi dwóch bocznic, Dolomity i Elektrolux, na stacji Siewierz od strony Tarnowskich Gór. Tym samym, pociągi wróciły na ten odcinek linii po 30 latach. Linia jest udostępniona w zależności od potrzeb przewoźników towarowych. Jednocześnie, kontynuowane są prace przy budowie sieci trakcyjnej na tym odcinku, a więc linią prowadzone są przewozy trakcją spalinową. Pierwszy przejazd odbył się w listopadzie 2022, nie odnotowano zdarzeń (takich jak kolizje czy wypadki - red) na linii kolejowej - informuje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Poza kopalnią dolomitu i fabryką w Siewierzu, jest jeszcze trzeci podmiot chętny do korzystania z przewozów towarowych na tej trasie. To lotnisko w Pyrzowicach.
- W ramach zadania został zabudowany rozjazd odgałęziający oraz wybudowany tor dojazdowy do przyszłej bocznicy, umożliwiający wyjazd z bocznicy w kierunku Miasteczka Śląskiego. Istnieje również możliwość zjazdu w kierunku Siewierza. W części towarowej stacji Pyrzowice Lotnisko zostały wybudowane cztery tory. Budowa bocznicy to zadanie lotniska - wskazuje Katarzyna Głowacka.
Wznowienie w listopadzie 2022 r. ruchu pociągów towarowych na odcinku Tarnowskie Góry – Siewierz pozwoliło wykonawcy na podjęcie prac na eksploatowanym dotąd bez przerwy odcinku Siewierz - Zawiercie. Tam wymienianych jest 14 km torów, budowana jest sieć trakcyjna oraz przebudowywane są obiekty inżynieryjne. Powstają perony w stacji Poręba i nowy przystanek Zawiercie Kądzielów. Zakończono prace na stacji Zawiercie. Natomiast na zachód od Siewierza kontynuowane są prace przy budowie sieci trakcyjnej.
Inwestycja pod nazwą Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie ma kosztować 660 mln zł netto. Znaczna część tej kwoty, bo ponad 550 mln zł, to dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach POIŚ. Docelowo pociągi pasażerskie będą jeździć z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 80 km/h. Inwestycja obejmuje 59 obiektów inżynieryjnych i 38 przejazdów kolejowo-drogowych.
Pomiędzy Tarnowskimi Górami a Zawierciem pociągi pasażerskie mają się zatrzymywać na stacjach Pyrzowice, Siewierz i Poręba a także na przystankach Miasteczko Śląskie Centrum, Mierzęcice i Zawiercie Kądzielów. Niestety, nie zostaną odtworzone istniejące w przeszłości trzy przystanki: dwa na terenie Miasteczka Śląskiego w dzielnicach Żyglin i Brynica oraz przystanek Ożarowice. Mieszkańcy tych miejscowości nie będą mogli więc skorzystać u siebie z pociągów.
Prace zakończą się w IV kwartale 2023 r. Wtedy możliwe będzie prowadzenie ruchu pociągów na linii kolejowej Tarnowskie Góry – Zawiercie.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.