Energa Operator ogłosiła przetarg na zakup 946 507 szt. fabrycznie nowych liczników zdalnego odczytu. Spółka planuje objąć zdalnym pomiarem wszystkich swoich klientów do 2026 roku.
- Liczniki zdalnego odczytu to jeden z filarów transformacji energetycznej, dzięki któremu możliwe stanie się sprawne zarządzanie zdecentralizowanym systemem elektroenergetycznym w znaczącym stopniu opartym o rozproszone OZE. Dlatego Energa Operator traktuje zadanie wdrożenia zdalnego pomiaru priorytetowo. Obecnie korzysta z niego już ponad 2,2 miliona odbiorców przyłączonych do sieci Energa Operator. Zamierzamy zamontować zdalne liczniki u wszystkich naszych klientów jeszcze przed wskazanym w Prawie Energetycznym terminem – mówi Łukasz Głowacki, dyrektor Departamentu Pomiarów w Energa Operator.
Jak poinformowali przedstawiciele spółki, ogłoszony właśnie przetarg obejmuje sukcesywne dostawy liczników zdalnego odczytu wraz z modemami komunikacji zastępczej do wszystkich Oddziałów Energa Operator w latach 2024–2025. Liczba zamówionych, fabrycznie nowych urządzeń wynosi 946 507 szt. Przetarg przewiduje także dostawę 47 352 szt. modemów komunikacji zastępczej GSM do zastosowania w licznikach jednofazowych i trójfazowych, wszędzie tam, gdzie infrastruktura do transmisji danych z wykorzystaniem linii elektroenergetycznej (PLC) nie została jeszcze przygotowana.
Termin składania ofert upływa 11 lipca 2023 roku. Energa Operator przewiduje zawarcie umowy na wrzesień 2023 roku.
Przedstawiciele spółki wskazują, że liczniki zdalnego odczytu są niezbędne do bilansowania systemu elektroenergetycznego opartego w znacznym stopniu o OZE i zapewniają zdolność do dokładniejszego prognozowania zapotrzebowania na energię elektryczną i moc. Ułatwiając tym samym odpowiednie zaplanowanie pracy źródeł wytwórczych. Zdalne liczniki pozwolą także na identyfikowanie zdarzeń sieciowych wymagających reakcji w celu utrzymania ciągłości i jakości świadczenia usług dystrybucji energii elektrycznej. Zapewnią też m.in. możliwość monitorowania parametrów dostarczanej energii i powiadomienia operatora o błędach technicznych sieci, takich jak np. brak fazy. Z ich wykorzystaniem zdalnie realizowane są też już teraz niektóre usługi, takie jak zmiana grupy taryfowej w przypadku zmiany umowy przez klienta.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.