W ubiegłym roku wykorzystano 2,3 mln ton surowców, z których wyprodukowano 1,3 mln ton biokomponentów, które następnie zostały wykorzystane jako dodatki do benzyn i olejów napędowych - wynika z danych Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa w 2022 r.
W ciągu ostatnich lat ilość produkowanych biokomponentów stopniowo rośnie. W ubiegłym roku wytworzono o 68 proc. więcej biokomponentów niż w roku 2012 - poinformował KOWR na swojej stronie internetowej.
W 2022 r. do produkcji biokomponentów wykorzystano ponad 2,3 mln ton surowców, przy czym do wytworzenia bioetanolu zużyto prawie 1,3 mln ton surowców, estrów metylowych około 1 mln ton, a biowęglowodorów ciekłych 5,4 tys. ton. Surowce te pochodziły przede wszystkim z produkcji rolniczej, przemysłu rolno-spożywczego oraz biodegradowalnej frakcji odpadów.
W ubiegłym roku wyprodukowano 1,3 mln ton biokomponentów, w tym: 320,7 tys. ton bioetanolu, 977,8 tys. ton estrów metylowych oraz 3,6 tys. ton biowęglowodorów ciekłych.
Do produkcji bioetanolu wykorzystywano głównie kukurydzę (810 tys. ton), odpady i pozostałości skrobiowe (381 tys. ton) oraz różnego rodzaju destylaty. Natomiast estry metylowe wytwarzane były z olejów roślinnych (910 tys. ton, w tym olej rzepakowy 873 tys. ton) oraz ze zużytych olejów kuchennych (88 tys. ton), a biowęglowodory ciekłe - z różnego rodzaju alkoholi i destylatów (3,7 tys. ton) oraz z oleju rzepakowego (1,7 tys. ton).
Zgodnie z ustawą o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, działalność gospodarcza w zakresie wytwarzania biokomponentów wymaga uzyskania wpisu do rejestru wytwórców biokomponentów. Organem prowadzącym ww. rejestr jest Dyrektor Generalny KOWR.
Aktualnie do rejestru wytwórców wpisanych jest 21 podmiotów, z czego 5 jest uprawnionych do produkcji estrów metylowych, 12 bioetanolu, jeden - estrów metylowych i bioetanolu oraz 3 biowęglowodorów ciekłych.
Wytworzone biokomponenty posłużyły głównie do realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego, czyli zapewnienia minimalnego udziału paliw pochodzących z odnawialnych źródeł energii we wszystkich rodzajach transportu w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych zużywanych w ciągu roku kalendarzowego w transporcie drogowym i kolejowym.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.