Pierwszy w Polsce most graniczny z elementami nośnymi z włókna węglowego nadal nie jest gotowy. Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie podaje, że ma się to stać w maju. PKP Polskie Linie Kolejowe powołując się na stronę niemiecką, przyznają, że dopiero pod koniec roku.
Unikat na skalę światową - takimi słowami określony został przez jedną z gazet budowany na niemieckim brzegu Odry most kolejowy w miejscowości Küstrin-Kietz w Brandenburgii. Wszystko za sprawą wieszaków, czyli lin nośnych mostu. Są one wykonane z włókna węglowego, dzięki czemu konstrukcja ma być nie tylko lżejsza, lecz także bardziej wytrzymalsza od klasycznych mostów stalowych.
Po moście mają kursować pociągi z polskiej stacji Kostrzyn do Berlina. Obecnie, z powodu przedłużających się prac, pomiędzy stacją Kostrzyn a niemiecką stacją Küstrin-Kietz kursują co godzinę zastępcze mikrobusy. Podróż do Berlina odbywa się więc z przesiadką.
Ostatni pociąg na tej trasie po starym moście przejechał 12 grudnia 2020 r. Według harmonogramu przerwa miała trwać dwa lata, a wznowienie ruchu planowano na niedzielę 11 grudnia 2022 r. Ale inwestycja się przeciągnęła. Jeszcze w październiku 2021 r. trwała rozbiórka starego mostu i filarów stojących w nurcie Odry. Kiedy możemy spodziewać się zakończenia prac?
– Planowany termin zakończenia robót budowlanych, jak również oddania obiektów wchodzących w zakres Kontraktu budowy mostu kolejowego do użytku to maj 2023r. Inwestycja jest w dużej mierze zależna od inwestycji stycznych realizowanych przez stronę niemiecką oraz PKP PLK SA - informuje Natalia Chodań, rzecznik prasowy i kierownik Zespołu Komunikacji Społecznej i Edukacji Wodnej w Państwowym Gospodarstwie Wodnym Wody Polskie - Regionalnym Zarządzie Gospodarki Wodnej w Szczecinie.
Jak wynika z informacji uzyskanych od zarządcy polskiej sieci kolejowej, majowy termin wydaje się jednak nierealny.
– Zgodnie z informacjami, jakie posiadają PKP PLK SA, strona niemiecka planuje obecnie zakończenie prac do końca bieżącego roku - stwierdza Radosław Śledziński z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Strona polska,korzystając z zaplanowanej na dwa lata przerwy w ruchu pomiędzy stacjami Küstrin-Kietz i Kostrzyn, postanowiła przy tej sposobności wyremontować odcinek linii kolejowej położony między stacją Kostrzyn a polskim brzegiem Odry. Znajduje się tam m. in. powojenny most nad rzeką Wartą w Kostrzynie nad Odrą.
– PKP Polskie Linie Kolejowe SA zakończyły zasadnicze prace przy remoncie mostu kolejowego na Warcie w Kostrzynie nad Odrą. Obecnie realizowane są ostatnie prace wykończeniowe. Remont objął m.in. uzupełnienie ubytków cegieł, kamienia i betonu w podporach i przyczółkach. Wyremontowane zostały pomosty pod przeprawą, służące do diagnostyki obiektu. Na moście i liczącym około 600 metrów odcinku między mostem a stacją Kostrzyn nad Odrą ułożono nowe tory. Zapewni to sprawne i bezpieczne przejazdy pociągów, natomiast odtworzenie niewykorzystywanego od 2011 r. toru zwiększy możliwości przeprawy, którą będzie mogło przejechać więcej pociągów z prędkością 120 km/h. W ramach prac wyremontowano także wiadukt kolejowy nad ul. Niepodległości, znajdujący się w pobliżu stacji Kostrzyn nad Odrą – prace objęły nowe tory, odwodnienie i wzmocnienie konstrukcji. Inwestycja uwzględnia prace PGW Wód Polskich, które w porozumieniu z PLK, modernizują m.in. most i wiadukt kolejowy na terenach zalewowych oraz wymieniają tory na ok. 800 m odcinku między mostami kolejowymi na Warcie i Odrze, a także ze stroną niemiecką, która realizuje przebudowę kolejowego mostu granicznego na Odrze - opisuje Radosław Śledziński z PKP PLK.
Pojedyncze włókno węglowe zastosowane w konstrukcji mostu granicznego jest cieńsze od ludzkiego włosa. Jednak materiały wykonane z włókna węglowego odznaczają się nietopliwością, odpornością chemiczną, wytrzymałością i niskim ciężarem właściwym. Z tego względu włókno węglowe znajduje rozmaite zastosowania, np. w elektrowniach wiatrowych, w pojazdach wyścigowych czy w konstrukcji jachtów. Most łączący Kostrzyn nad Odrą i niemiecki Küstrin-Kietz ma być pierwszym obiektem na naszej sieci kolejowej, gdzie zastosowano tego rodzaju rozwiązanie.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.