PKN Orlen zbuduje trzy ogólnodostępne stacje tankowania wodoru w Wałbrzychu, Poznaniu i Katowicach. Koncern podpisał umowę dotycząca realizacji inwestycji z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Do 2030 r. Grupa ORLEN na inwestycje w wodór wyda ok. 7,4 mld zł.
Umowa z NFOŚiGW, dotycząca budowy trzech stacji tankowania wodoru w Wałbrzychu, Poznaniu i Katowicach została podpisana we wtorek, 25 października, w siedzibie PKN Orlen w Płocku (Mazowieckie) w obecności wiceministra klimatu i środowiska Ireneusza Zyska, pełnomocnika rządu ds. odnawialnych źródeł energii.
Według PKN Orlen, uruchomienie stacji tankowania wodoru w Katowicach i Poznaniu planowane jest w drugiej połowie 2023 r., a w Wałbrzychu z początkiem 2025 r. Koncern zaznaczył jednocześnie, że do 2030 r. Grupa Orlen na inwestycje w wodór przeznaczy ok. 7,4 mld zł.
Jak podkreślił szef resortu klimatu i środowiska, Wałbrzych, Poznań i Katowice nie są przypadkowymi lokalizacjami, ponieważ oprócz programu priorytetowego Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru, równolegle realizowany jest inny projekt zielony transport publiczny, na który przeznaczono ponad 2 mld zł.
- PKN Orlen może dzisiaj skorzystać z priorytetowego programu, który przygotowaliśmy na dofinansowanie budowy stacji tankowania wodoru. Tym samym tworzy się ekosystem nowej gospodarki, gospodarki opartej o paliwo przyszłości, jakim jest wodór - powiedział Zyska.
Wiceminister klimatu i środowiska zwrócił uwagę, że w ramach drugiego programu, dotyczącego transportu publicznego, dedykowane są jednocześnie środki dla samorządów, a także operatorów transportu publicznego w gminach w zakresie dofinansowania zakupu autobusów elektrycznych i z napędem wodorowym. Jak dodał, takie umowy podpisano już wcześniej właśnie w Wałbrzychu, Poznaniu i Katowicach.
- Dzisiaj jesteśmy na początku drogi, ale chciałbym powiedzieć, że Polska ma ogromny potencjał. Jesteśmy trzecim producentem wodoru w Europie i piątym na świecie - powiedział Zyska. Jak dodał, dziś jest to wodór szary, technologiczny, natomiast w perspektywie tej dekady zwiększał się będzie udział wodoru odnawialnego, tzw. wodoru zielonego.
- Realizacja wodorowej strategii PKN Orlen nabiera tempa. Chcemy być liderem transformacji na rynku Europy Środkowej, wytwarzając i dostarczając zero- i niskoemisyjny wodór jako paliwo alternatywne dla sektora transportu - oświadczył prezes PKN Orlen Daniel Obajtek cytowany w komunikacie spółki. Zaznaczył przy tym, iż ambicją koncernu jest wdrażanie rozwiązań opartych na zaawansowanych i przyjaznych środowisku technologiach.
- To jeden z obszarów dla dywersyfikacji przychodów budowanej przez nas multienergetycznej firmy. Zdecydowane wejście na rynek wodoru i umacnianie pozycji lidera przez PKN Orlen jest efektem naszej wizji transformacji energetycznej, którą od kilku lat konsekwentnie realizujemy - stwierdził Obajtek. Jak ocenił, tylko silny, duży koncern ma potencjał do tego, żeby jednocześnie gwarantować bezpieczeństwo energetyczne kraju i wdrażać najnowocześniejsze technologie na poziomie europejskim.
PKN Orlen poinformował, że planowana budowa stacji tankowania wodoru w Wałbrzychu, Poznaniu i Katowicach i związana z tym przedsięwzięciem umowa z NFOŚiGW o kolejny realny krok na drodze do wdrożenia kompleksowej strategii wodorowej koncernu. Jak podkreślono w informacji, jej flagowym projektem jest Hydrogen Eagle, który ostatnio otrzymał pozytywną decyzję notyfikacyjną Komisji Europejskiej w ramach programu IPCEI - Important Project of Common European Interest Hy2Use i jako jedyny polski projekt znalazł się w elitarnym gronie 35 projektów z 13 państw europejskich.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.