Logowanie do konta użytkownika
Konto użytkownika
Imię i nazwisko/nick
E-mail
Hasło
Powtórz hasło
Newsletter
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
NAJNOWSZE GALERIE
Sto lat WUG, czyli piękny jubileusz w trudnych czasach
24 czerwca 2022
Dron od pracowników Huty Pokój dla ukraińskich żołnierzy
13 czerwca 2022
Zielone Pracownie wyróżnione
9 czerwca 2022
Ratownicy z psami zjechali na dół kopalni
8 czerwca 2022
Nie byłoby wielkości i postępu bez Górnego Śląska
7 czerwca 2022
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
18 kwietnia 2022 Portal gospodarka i ludzie Rozmawiał: Janusz Mincewicz

Rośnie liczba aut elektrycznych w Polsce

- Już na etapie nabycia samochód elektryczny może być bardziej opłacalny niż spalinowy – mówi Jan Wiśniewski
fot: Materiały prasowe

- Na koniec lutego w Polsce było w użytkowaniu 42 711 osobowych samochodów z- napędem elektrycznym. Od początku br. ich liczba zwiększyła się o 3177 sztuk, przybyło o 71 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2021 r. - mówi w rozmowie z portalem netTG.pl Gospodarka i Ludzie JAN WIŚNIEWSKI, dyrektor Centrum Badań i Analiz w Polskim Stowarzyszeniu Paliw Alternatywnych (PSPA).

Czy samochody elektryczne są bardziej opłacalne niż pojazdy spalinowe?
Tak, coraz częściej. Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez portal elektromobilni.pl i INFO-EKSPERT, różnice w zależności od modelu mogą wynosić nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych na korzyść pojazdów zeroemisyjnych. Na przykładzie trzech modeli z popularnych segmentów dokonano analizy kosztów związanych z zakupem, użytkowaniem i utratą wartości wariantów elektrycznych (BEV– ang. Battery Electric Vehicle), spalinowych (ICE– ang. Internal Combustion Engine) oraz hybrydowych (HEV– ang. HybridElectricVehicle).

Autorzy kalkulacji przyjęli roczny przebieg na poziomie 20 000 km oraz 3-letni okres eksploatacji. Pierwszy pojazd wzięty pod uwagę w zestawieniu to kompaktowy Lexus UX w wersjach 300e (elektryczny), UX 250h (hybrydowy) oraz UX 200 (benzynowy). W przypadku japońskiego producenta koszty ubezpieczenia oraz 3-letniej eksploatacji kształtują się na zbliżonym poziomie cenowym. Znaczące różnice na korzyść pojazdu elektrycznego (BEV) ujawniają się w przypadku wydatków na paliwo i energię oraz serwisu. Właściciele wersji zeroemisyjnej zapłacą o 142,7 proc. mniej za energię niż gdyby użytkowali wariant hybrydowy (HEV), a w przypadku wersji z silnikiem spalinowym (ICE) oszczędność wyniesie aż 202,2 proc.

Koszty serwisu BEV okazały się znacznie niższe w porównaniu do HEV i ICE (wyniosły odpowiednio 1463 zł, 2849 zł oraz 2925 zł). Ostatecznie całkowity koszt posiadania(TCO – ang. Total Cost of Ownership) w trzyletnim okresie okazał się najniższy w przypadku elektrycznej wersji kompaktowego Lexusa. W wersji hybrydowej wyniósł o 8,7 proc. więcej, zaś w przypadku wariantu benzynowego - o ponad 8 proc. więcej.

A inne samochody?
Drugim pojazdem ujętym w zestawieniu był Hyundai Kona. Analiza w tym przypadku wykazała różnicę w całkowitych kosztach posiadania przemawiającą za wariantem elektrycznym na poziomie 19,7 proc. w odniesieniu do wersji benzynowej i aż o 24,9 proc. w zestawieniu z hybrydą (HEV). BEV koreańskiego producenta uzyskuje największą przewagę w zakresie zużycia paliwa i energii – 166,7 proc. różnicy na korzyść w porównaniu z hybrydą i ponad 215,7 proc. z wersją benzynową.

Strona 1 z 4
1
2
3
4

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

Google-ad id 35
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
Aktualności powiązane
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (1) pokaż wszystkie
  • okomi 18 kwietnia 2022 20:04:29
    Profile Avatar

    Czekamy także na polskie elektryki z Jaworzna

  • FDEVH
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Pożar w kopalni, górnicy wycofani z rejonu zagrożenia
2 lipca 2022
29548 odsłon
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]
Partnerzy portalu