Przedstawiciele Alstom, lidera produkcji i serwisu w Wielkiej Brytanii oraz Eversholt Rail, wiodącego brytyjskiego inwestora w branży kolejowej, ogłosili porozumienie, którego celem jest budowa pierwszej w historii Wielkiej Brytanii floty pociągów wodorowych - informuje Alstom.
Firmy podają, że uzgodniły zasady współpracy dotyczące dzielenia się informacjami technicznymi i handlowymi niezbędnymi do zaprojektowania, budowy i oddania do użytku floty dziesięciu trójwagonowych wodorowych zespołów trakcyjnych (HMU – Hydrogen Multiple Unit). Pociągi zostaną wyprodukowane w przez Alstom w Wielkiej Brytanii.. Nowa flota HMU oparta będzie na najnowszej wersji modelu pociągu Alstom Aventra. Firmy planują podpisanie umowy na początku 2022 r.
Eversholt Rail i Alstom zobowiązały się wspierać rządy Wielkiej Brytanii i Szkocji w dekarbonizacji sektora kolejowego do 2040 roku, przy czym rząd Szkocji zakłada osiągnięcie tego celu najpóźniej do roku 2035. Alstom jest światowym liderem zrównoważonego i inteligentnego transportu kolejowego oraz pierwszym na świecie producentem pociągu z napędem wodorowym – Coradia iLint, obecnie w ruchu pasażerskim w Niemczech.
– Konferencja COP26 przypomina nam o pilnej potrzebie ograniczenia emisji dwutlenku węgla na Ziemi. Kolej już teraz jest środkiem transportu o najniższym poziomie emisji, ale możemy zrobić jeszcze więcej, dlatego bardzo się cieszę, że zawarliśmy umowę z naszymi partnerami z Eversholt Rail. Doprowadzi ona do powstania pierwszej floty pociągów wodorowych w Wielkiej Brytanii – podkreśla Nick Crossfield, dyrektor zarządzający Alstom w Wielkiej Brytanii i Irlandii.
– Jeśli chcemy osiągnąć cel neutralności klimatycznej do roku 2050, musimy jak najszybciej rozpocząć proces dekarbonizacji brytyjskich kolei - mówi Mary Kenny, Dyrektor Zarządzająca Eversholt Rail. – Napęd wodorowy odegra istotną rolę w tym procesie, a umowa z Alstom jest przykładem współdziałania sektora prywatnego na rzecz poprawy klimatu – dodaje.
Specjaliści z Alstom i Eversholt Rail współpracowali ze sobą już wcześniej – zajmowali się rozwiązaniami dotyczącymi taboru kolejowego napędzanego przez wodór dla brytyjskiego sektora kolejowego. W ramach projektu Breeze opracowano plany wymiany elektrycznych zespołów trakcyjnych (EMUs – Electric Multiple Units) na napęd wodorowy. Specjaliści z Alstom i Eversholt Rail są przekonani, że zapotrzebowanie na flotę nowych pociągów przeznaczonych dla operatorów kolejowych na terenie Wielkiej Brytanii będzie rosło.
Szeroki zakres oraz wysoki poziom wiedzy i doświadczenia, jakie uzyskano w trakcie prac nad projektem „Breeze”, jak również informacje zwrotne od partnerów odnośnie do przyszłych strategii planowania taboru kolejowego, odegrały kluczową rolę w projektowaniu floty pojazdów wodorowych dla Wielkiej Brytanii i Szkocji.
Alstom posiada wieloletnie doświadczanie na rynku kolejowym w Wielkiej Brytanii. Jednopoziomowe pociągi Aventra zaprojektowano z myślą o obsłudze głównych linii kolejowych np. systemów metra o dużej przepustowości lub przejazdów międzymiastowych.
W informacji prasowej czytamy, że pociągi Aventra są jednymi z najnowocześniejszych i najwydajniejszych rozwiązań w transporcie kolejowym. Zastosowane w nich inteligentne technologie pozwalają na osiągnięcie najwyższych prędkości przy zachowaniu ekonomicznych rozwiązań. Cechuje je budowa modułowa – od długości wagonu po układ i wystrój wnętrza oraz fakt, że można je łatwo dostosować do różnych wymagań klientów, zachowując przy tym podstawowe zalety, takie jak lekki wagon i niskie koszty w całym cyklu życia pojazdu.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.