Zgłoszone w 2020 r. plany odtworzenia połączenia kolejowego Stargard - Myślibórz - Barnówko - Kostrzyn odłożone zostały na półkę. Także władze samorządowe województwa lubuskiego nie planują uruchamiać pociągów pasażerskich na istniejącym odcinku trasy prowadzącej z Kostrzyna przez Dębno do ekspedytu. Oznacza to, że należący do PGNiG ekspedyt w Barnówku w województwie zachodniopomorskim będzie w kolejnych latach jedynym użytkownikiem jednotorowej niezelektryfikowanej linii kolejowej nr 430 Kostrzyn - Barnówko.
Linia nr 430 to ślepo zakończona trasa licząca 22 kilometry. Dalej na północ za Barnówkiem tory w stronę Myśliborza i Pyrzyc zostały przed laty rozebrane, przez co zlikwidowany został ciąg komunikacyjny Kostrzyn nad Odrą - Stargard. W 2020 r. województwo zachodniopomorskie zgłosiło do rządowego programu Kolej Plus zdanie pod nazwą Modernizacja i odbudowa kolejowego korytarza komunikacyjnego (Szczecin) - Stargard - Pyrzyce - Myślibórz - Dębno - Kostrzyn w śladzie linii kolejowych nr 411, 422, i 410. Wywołało to entuzjazm i nadzieje w Dębnie, ale sceptycyzm w Myśliborzu, gdzie równocześnie w śladzie zlikwidowanego toru trwała budowa drogowej obwodnicy miasta.
Planowane odtworzenie trasy kolejowej przyniosłoby nie tylko powrót połączeń pasażerskich miastom i gminom pozbawionych takiej możliwości, lecz wpłynęłoby na funkcjonowanie ekspedytu w Barnówku. Ekspedyt funkcjonuje od ponad dwudziestu lat, a od 30 grudnia 2009 r. przedmiotem dzierżawy ze strony PGNiG stał się fragment linii kolejowej o długości 293 m toru, jak również grunt pod torem o powierzchni 5650 m kw. Ekspedyt obsługuje sąsiednie kopalnie ropy naftowej i gazu ziemnego w województwie zachodniopomorskim i lubuskim, wysyłając pociągi z ropą naftową i siarką. Jako że zasoby najbliższej kopalni Dębno powinny starczyć do około 2040 r., co najmniej tyle lat ekspedyt będzie służyć spółce. W razie odtworzenia trasy Stargard - Kostrzyn nad Odrą i wznowienia ruchu pociągów pasażerskich, mogłoby to mieć wpływ na pracę ekspedytu pod względem mniejszej swobody wjazdów i wyjazdów pociągów na bocznicę.
Obecnie wiadomo, że nie trzeba będzie się tego na razie obawiać. Ze względu na wysokie koszty przedsięwzięcia, województwo zachodniopomorskie zrezygnowało w 2021 r. z realizacji inwestycji w ramach programu Kolej Plus. Na przepustowość linii nr 430 mogłoby mieć wpływ także wykorzystanie istniejącego fragmentu, np. na liczącym 18 km odcinku Kostrzyn - Dębno, w lokalnym ruchu pasażerskim. Jak nas jednak poinformowała Marzena Toczek-Starybrat, kierownik Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego, odcinek Kostrzyn - Dębno nie jest przewidziany do wznowienia regularnych połączeń.
Oznacza to, że pociągi towarowe z ropą i siarką nie będą musiały ustępować pierwszeństwa innym składom na tej trasie.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.