Wiosną 2022 r. Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach chciałoby otrzymać 5 kupionych za własne środki 12-metrowych konwencjonalnych autobusów miejskich. Obecnie spółka kończy też przetarg na 5 podobnych wozów 18-metrowych, a w ub.r. zamówiła 20 nowych autobusów elektrycznych.
Jak wynika z informacji na platformie zamówień publicznych katowickiego PKM, we wtorek, 20 kwietnia, opublikowano tam przetarg na dostawę 5 niskopodłogowych 12-metrowych autobusów miejskich z napędem konwencjonalnym (diesel spełniający normę EURO-6).
Cena ma stanowić 60 proc. kryterium oceny ofert, a ocena techniczna 40 proc. (tu z kolei po 15 proc. ma zapewniać pożądany materiał elementów konstrukcyjnych i nadwozia, 10 proc. określona pojemność silnika, 5 proc. konstrukcja szyby czołowej, 10 proc. liczba miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi, 25 proc. warunki gwarancji i po 10 proc. dodatkowe kryteria bezpieczeństwa).
Spółka nie określiła w przetargu, jaką kwotę chce przeznaczyć na to zamówienie. Oczekuje, że zostanie ono zrealizowane w 330 dni od podpisania umowy. Obecny termin składania ofert przypada na 24 maja br.
Obecnie przewoźnik rozstrzyga też podobny przetarg na pięć konwencjonalnych autobusów 18-metrowych. Jedyną ofertę, wartą 7,68 mln zł brutto, złożył w nim Solaris (oferta ta została formalnie wybrana 4 marca br.).
Katowickie PKM oczekuje też na dostawy zamówionych w ub.r. łącznie 10 nowych autobusów elektrycznych: pięciu 18-metrowych autobusów przegubowych oraz pięciu jednoczłonowych autobusów 12-metrowych. Także w postępowaniach na te wozy jedyne oferty składał Solaris.
W połowie czerwca władze PKM podpisały umowę na dostawę autobusów 12-metrowych - za 15,3 mln zł brutto, a na początku sierpnia zakontraktowano warte blisko 16 mln zł brutto wozy 18-metrowe. Pojazdy powinny być dostarczone w 350 dni od podpisania umów.
Aby wymienić ponad połowę swego taboru, katowicki PKM przygotował w poprzednich latach dwa unijne projekty.
Jeden, o wartości 139,4 mln zł (przy oczekiwanej kwocie wsparcia 96,4 mln zł), został zatwierdzony do dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego - w tzw. komponencie Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Drugi (wsparcie 31,9 mln zł) - został sfinansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Przy wsparciu śląskiego RPO katowicki PKM kupił w poprzednich latach m.in. 90 autobusów o napędzie konwencjonalnym i 10 pojazdów elektrycznych (pięć autobusów przegubowych Solarisa i następnie pięć krótkich tego samego producenta - po zerwaniu wcześniejszej umowy z Ursusem).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.