Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA posiada w północno-zachodniej części Polski dwa punkty przeładunkowe węglowodorów do cystern kolejowych. Są to Terminal Ekspedycyjny Wierzbno i Ekspedyt Barnówko. Ten drugi jesienią ub.r. przeszedł przerwę modernizacyjną. Spółka zapowiada, że w tym roku zamierza przeprowadzić dalsze prace unowocześniające obiekt w Barnówku.
- W ubiegłym roku rozpoczęła się modernizacja i rozbudowa Ekspedytu Barnówko polegająca na zwiększeniu możliwości przeładunkowych ropy naftowej i siarki oraz na dostosowaniu instalacji do obsługi nowych rodzajów cystern kolejowych o większej pojemności. Prace będą kontynuowane w 2021 r. - informuje Biuro Prasowe PGNiG.
Ekspedyt Barnówko znajduje się w województwie zachodniopomorskim w gminie Dębno i funkcjonuje od marca 2000 r. Położony jest na końcu linii kolejowej nr 430 Barnówko - Kostrzyn. Stąd w stronę Kostrzyna wyprawiane są pociągi z ropą naftową i siarką. Surowce dostarczane są do ekspedytu rurociągiem z pobliskiej kopalni Dębno, a także samochodami-cysternami z województwa lubuskiego. Początkowo ekspedyt przeładowywał także mieszaninę gazów propan-butan. Jesienią 2020 r. przeprowadzone zostały także przez PKP PLK prace modernizacyjne na linii nr 430, m.in. zbudowano nowy wiadukt w Dąbroszynie nad drogą wojewódzką Dąbroszyn - Sarbinowo.
W odróżnieniu od Barnówka, Terminal Ekspedycyjny Wierzbno nie przechodził w 2020 r. żadnych prac modernizacyjnych lub remontowych. Nie są one planowane także w najbliższym czasie. Poprzednie prace przeprowadzono tam w listopadzie 2019 r. Wierzbno znajduje się we wschodniej części województwa lubuskiego w gminie Przytoczna. Ropa naftowa i siarka płynna są tam wysyłane pociągami na linię kolejową nr 363 Rokietnica - Skwierzyna.
Zarówno w Barnówku, jak i w Wierzbnie w jednostkach PGNiG pracuje w systemie zmianowym ponad 20 osób.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.