- Nowa organizacja ruchu będzie obowiązywała od poniedziałku w Sosnowcu, w rejonie kończącej się budowy dwupoziomowego skrzyżowania drogi nr 94 z ul. Długosza. Na czas ostatnich większych robót zamknięta zostanie dolna, bezkolizyjna, część węzła; dostępna będzie górna część, z rondem.
Droga krajowa nr 94 jest alternatywą dla kierowców podróżujących między centralną częścią woj. śląskiego i Krakowem, którzy nie chcą korzystać z płatnego odcinka autostrady A4. Trasa ta - od węzła z ekspresową S86 w Sosnowcu do Olkusza w woj. małopolskim - jest dwujezdniowa. Największe korki tworzyły się dotąd - ze względu na znaczny ruch lokalny i aglomeracyjny - w Sosnowcu, przy zabezpieczonym sygnalizacją świetlną skrzyżowaniu przelotowej drogi z ul. Długosza.
Prowadzona przez miasto budowa nowego węzła ma to zmienić. Umowę z wykonawcą, firmą Banimex, samorząd Sosnowca podpisał wiosną 2019 r. - z termin wykonania do końca 2020 r. W miejscu jednopoziomowego skrzyżowania powstało dwupoziomowe z rondem w ciągu drogi ul. Długosza - które przebiega nad poprowadzoną w wykopie główną trasą DK94.
W ten sposób dla jadących przelotową arterią pojazdów już kilka miesięcy temu zapewniony bezkolizyjny przejazd - choć na razie ze zwężonymi do jednego pasa ruchu jezdniami. Pod koniec grudnia ub. roku, po otwarciu górnej części węzła z wiaduktami nowego ronda oraz łącznicami, możliwy stał się też przejazd ul. Długosza.
Jak przekazał w piątek rzecznik sosnowieckiego magistratu Rafał Łysy, w poniedziałek wprowadzona zostanie nowa organizacja ruchu: zamknięte zostaną główne nitki DK94, a ruch zostanie poprowadzony łącznicami i przez rondo.
- W czasie zamknięcia drogi wykonawca zajmie się usunięciem resztek nasypów oraz instalacją pozostałej części barier energochłonnych i ekranów dźwiękochłonnych. Taki układ drogowy będzie obowiązywał przynajmniej przez dwa najbliższe tygodnie - zasygnalizował Łysy. Jak zapewnił, koniec prac na nowym węźle DK94 i ul. Długosza zbliża się "wielkimi krokami".
Przebudowa skrzyżowania DK94 jest najdroższą i największą inwestycją drogową w historii sosnowieckiego samorządu. W ramach budowy węzła powstał liczący ok. 1,3 km nowy odcinek DK94, wyremontowano 300-metrowy fragment ul. Długosza razem z chodnikami; zbudowano też drogę rowerową na wiadukcie i wzdłuż samej ul. Długosza.
Na długości kilkuset metrów wzdłuż DK94 powstały ponadto ekrany akustyczne, co ma zmniejszyć hałas wokół drogi. Inwestycja obejmowała również budowę nowego oświetlenia. Na skrzyżowaniu zamontowano sześć kamer monitoringu miejskiego, w tym dwie obrotowe.
Na realizację wartej blisko 100 mln zł przebudowy Sosnowiec pozyskał 74 mln zł dotacji ze środków na "Infrastrukturę drogową dla miast" z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (POIiŚ). Termin realizacji inwestycji został w projekcie określony na 31 grudnia 2020 r.
Sosnowieccy samorządowcy zapowiadali już wcześniej, że po zakończeniu inwestycji najprawdopodobniej zamknięte zostanie zabezpieczone sygnalizacją świetlną oddalone o kilkaset metrów od nowego węzła jednopoziomowe przejście dla pieszych, które przecina ruchliwą drogę. W pobliżu znajduje się rzadko używane, zniszczone przejście podziemne.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.