- Zamknięcie wielkiego pieca to niedobra wiadomość dla miasta. Groźba utraty wielu miejsc pracy spowodowała, że podjęliśmy działania, m.in. w ramach okrągłego stołu dotyczącego sytuacji w hucie, z przedstawicielami władz spółki oraz związkami zawodowymi działającymi w krakowskim hutnictwie – powiedział w rozmowie z portalem netTG.pl Gospodarka i Ludzie prof. Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.
Podziemne muzeum Krakowa, pod Rynkiem, to świetny projekt. Dlaczego akurat powstało w podziemiu Rynku Głównego?
Pomysł z realizacją podziemnego muzeum pojawił się przy okazji rewitalizacji Rynku Głównego. Odkryte pod płytą Rynku eksponaty, m.in. średniowieczne narzędzia, zabytkowe monety, używane ponad 600 lat temu przybory higieniczne, gliniane figurki, ozdoby, kostki do gry, a także groty tatarskich strzał czy pochodzące ze Wschodu paciorki i medaliony – nie pozostawiały nam wyboru. I tak utworzyliśmy Muzeum Rynek Podziemny, które jest jednym z dziewiętnastu oddziałów Muzeum Krakowa i najbardziej popularnym, nie tylko wśród turystów, ale także mieszkańców Krakowa. W ciągu 10 lat podziemną ekspozycję odwiedziło już przeszło 3,4 mln osób!
Ale podziemne muzeum to niejedyny górniczy projekt Krakowa, innym jest metro. Na jakim etapie są prace przy tym projekcie?
Obecnie opracowywane jest studium wykonalności bezkolizyjnego transportu podziemnego, który odpowie, czy z punktu widzenia mobilności w mieście Kraków powinien inwestować w metro, premetro czy może podziemny tramwaj. Wykonawca studium realizuje obecnie 5. i 6. etap sześcioetapowego postępowania. Prace skupiają się na analizach studialnych, szacowany jest koszt poszczególnych wariantów, dokonywane są analizy prawne. Opracowanie powinno zostać przekazane do Urzędu Miasta Krakowa na początku przyszłego roku.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.