Trwają ostatnie analizy terenów w Jaworznie i Rudzie Śląskiej pod budowę fabryki, w której produkowane będzie polskie auto elektryczne Izera - powiedział dyrektor ds. uruchomienia produkcji w ElectroMobility Poland Cyprian Gronkiewicz. Dodał, że decyzja zapadnie w najbliższych tygodniach.
Jak wskazał Gronkiewicz, na chwilę obecną nie ma podjętej ostatecznej decyzji dotyczącej miejsca budowy zakładu.
- Brane są pod uwagę zarówno Jaworzno oraz Ruda Śląska. Obie kandydatury są wciąż weryfikowane, a ostateczna decyzja powinna zapaść w najbliższych tygodniach, ale nie później niż do końca roku - zapewnił.
Przypomniał, że w założeniach budowa zakładu Izera miałaby się zacząć jesienią 2021 r.
Zaznaczył, że o wyborze lokalizacji decyduje szereg czynników.
- Przede wszystkim nieruchomość musi spełniać kryteria brzegowe np. umożliwić wpisanie wszystkich części składowych zakładu czyli m.in. tłoczni, spawalni, lakierni, montażu, a także umożliwić organizację odpowiedniego zaplecza logistycznego - wymienił.
- Chcemy również zabezpieczyć teren dla ew. poddostawców celem umożliwienia stworzenia parku dostawców ulokowanego w bezpośrednim sąsiedztwie zakładu - dodał.
Gronkiewicz wyjaśnił, że weryfikacja jakości potencjalnego terenu inwestycyjnego opiera się o trzy podstawowe kryteria. Kryterium techniczne czyli m.in. dostęp do mediów, infrastruktury drogowej czy kolejowej, warunków geotechnicznych czy ukształtowania terenu.
Drugie to kryterium środowiskowe związane chociażby z warunkami naturalnymi, czy sposobem użytkowania nieruchomości w przeszłości, oraz kryterium prawne związane m.in. z własnością gruntów.
- W przypadku lokalizacji fabryk motoryzacyjnych niesłychanie ważny jest aspekt logistyczny mówiący o potencjale budowania lokalnego łańcucha dostawców - zaznaczył.
Dodał, że bardzo ważnym aspektem jest również dostęp do wykwalifikowanej kadry oraz możliwość pozyskania pracowników z rynku.
- W przypadku fabryki Izery kluczową role odgrywa również czas. Zależy nam aby nieruchomość, która finalnie zostanie wybrana jako lokalizacja fabryki umożliwiła fizyczne rozpoczęcie inwestycji w ciągu roku od oficjalnego wyboru - powiedział.
Gronkiewicz wskazał, że budowa zakładu będzie kosztować ok. 2 mld zł.
Pod koniec lipca firma ElectroMobility Poland (EMP) przedstawiła oficjalnie dwa prototypy polskich samochodów elektrycznych (w wersji SUV i hatchback) nowopowstałej polskiej marki Izera. Prezes ElectroMobility Poland Piotr Zaremba, zapowiedział wówczas, że pierwsze Izery z taśmy produkcyjnej mają zjechać w trzecim kwartale 2023 roku. Wcześniej - na przełomie drugiego i trzeciego kwartału 2021 roku ma powstać fabryka i linia produkcyjna.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.