Dziesięć lat temu nakładem kopalni melafiru odbudowana została linia kolejowa Ścinawka Średnia - Tłumaczów. Od tego czasu nie ustają starania, by odtworzyć także transgraniczny odcinek dawnej trasy do czeskich Otovic. Na razie urobek z kopalni do polskich odbiorców dociera koleją, a do czeskich - ciężarówkami.
Tłumaczów to przygraniczna wieś na ziemi kłodzkiej. Przechodziła przez nią linia kolejowa ze Ścinawki Średniej przez Otovice do Broumova. Po drugiej wojnie światowej nie było na niej ruchu pasażerskiego, za to do 1953 r. odbywał się nią tranzytowy przewóz polskiego węgla. Decyzją Ministra Komunikacji nr 2-0608/106/67 z dnia 22 lutego 1968 r. odcinek tej linii od km 0,478 do km 5,800 został przekazany Ministerstwu Górnictwa. Pół roku później zarządzeniem Ministra Komunikacji nr 144 z dnia 21 sierpnia 1968 r. postanowiono o likwidacji tej trasy od Tłumaczowa do granicy państwowej.
Odbudową linii w charakterze kopalnianej bocznicy podjęła się w pierwszym półroczu 2010 r. poznańska spółka Strateg Capital sp. z o.o. Była ona wówczas właścicielem tamtejszych kopalń odkrywkowych melafiru. Pierwszy pociąg przyjechał do Tłumaczowa 27 lipca 2010 r., nazajutrz po załadunku wyruszył w Polskę z kruszywem. Dozwolona prędkość na bocznicy wyznaczona została na 25 km/godz. Tłumaczowski melafir używany był wówczas m.in. na budowie autostrady A1 czy drogi S5.
Od listopada 2015 r. właścicielem obu tlumaczowskich kopalń jest firma Regnars Sp. z o.o. z Zielonej Góry. Należą do niej kopalnia Tłumaczów-Gardzień, której eksploatacja odbywa się na podstawie koncesji z 1 sierpnia 2006 r., ważnej do 1 sierpnia 2036 r., oraz kopalnia Tłumaczów-Wschód, dla której koncesja wydobywcza wydana została 7 lutego 2007 r., z ważnością do 31 stycznia 2037 r. Pierwsze plany ruchów dla obu zakładów górniczych zatwierdzone zostały w 2008 r.
- Ostatnia kontrola zakładu górniczego Tłumaczów-Gardzień i Tłumaczów-Wschód została przeprowadzona 3 i 4 września 2020 r. – wykazała, że ruch zakładu górniczego jest prowadzony zgodnie z ustaleniami obowiązującego Planu ruchu zakładu górniczego - informuje Iwona Semeniuk, sekretarz dyrektora Okręgowego Urzędu Górniczego we Wrocławiu.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.