Ponad 37 km ścieżek rowerowych i pieszo-rowerowych ma powstać w Gliwicach do 2022 r. - m.in. w miejscu dawnego torowiska kolejki wąskotorowej i przy powstającej lokalnej obwodnicy Gliwic. Teraz w mieście jest ponad 100 km takich tras.
Jak przekazał w środowym, 19 lutego, biuletynie gliwicki magistrat, w ostatnich dniach tamtejsi samorządowcy i urzędnicy rozmawiali ze społecznikami m.in. o planach miasta na rozwój infrastruktury rowerowej w najbliższych latach. Rowerzyści mogą w ciągu trzech lat spodziewać się w Gliwicach lepszych nawierzchni istniejących tras i 37 km nowych odcinków.
Na potrzeby części z nich wykorzystany zostanie ślad dawnych torów wąskotorowych, pozostałość po 51-kilometrowej kolei działającej od początku ub. wieku. Łączyła ona Gliwice z obecną dzielnicą Raciborza - Markowicami, prowadząc ruch towarowy i pasażerski. Pociągi przestały jeździć w 1993 r. Mimo wpisu do rejestru zabytków i ochrony konserwatorskiej znaczną część kolei rozkradziono.
Choć w poprzednich latach pojawiały się inicjatywy na rzecz odbudowy możliwie dużej części kolejki, a jej zachowany kilkukilometrowy odcinek w pobliżu Rud Raciborskich wydłużył samorząd Rybnika, w Gliwicach zdecydowano o budowie w miejscu dawnych torów drogi rowerowej.
Ze środowej informacji samorządu wynika, że w tym roku powstanie asfaltowa nawierzchnia ścieżki rowerowej wraz z urządzeniem przystanku rowerowego w rejonie dawnej stacji Trynek, przy ul. Bojkowskiej.
Powstać ma też odcinek trasy rowerowej od ul. Knurowskiej do granicy miasta - droga dla rowerów o szerokości 3 m i długości ponad 2 km zostanie poprowadzona nasypem kolejki. Ponadto, zaprojektowany ma zostać kolejny odcinek przy ul. Knurowskiej i przeanalizowana możliwość budowy drogi rowerowej w miejscu dawnych torów od ul. Kujawskiej do Robotniczej.
Również w tym roku ma być gotowy odcinek zachodniej lokalnej obwodnicy miasta od ul. Daszyńskiego do ul. Rybnickiej - wraz z drogami technicznymi, na których dozwolony będzie ruch rowerowy. W IV kw. br. powinna zostać ukończona droga rowerowa przy południowej obwodnicy miasta (ul. Okrężna), a także dróżka pieszo-rowerowa wzdłuż ul. Kozielskiej.
Do końca tego roku ma powstać dokumentacja projektowa dróżek pieszo-rowerowych wzdłuż ul. Kujawskiej, Jana Pawła II i Nowy Świat oraz dokumentacja terenu przy projektowanym przystanku kolejowym Gliwice Kopernik (w rejonie ul. Perseusza). Inwestycji kolejowej towarzyszyć ma m.in. infrastruktura rowerowa, w tym parkingi rowerowe i stacja napraw rowerów.
Do końca 2021 r. gotowy powinien być kolejny odcinek zachodniej obwodnicy miasta, od ul. Okulickiego do ul. Daszyńskiego - z drogami technicznymi otwartymi dla rowerzystów, a także ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż ul. Zabrskiej. Na przyszły rok zaplanowano też zaprojektowanie przebudowy skrzyżowania ulic: Staromiejskiej, Strzelców Bytomskich i Głównej, przy którym powstanie ścieżka rowerowa.
Na 2021 r. zaplanowano też ukończenie dokumentacji kolejnych dróżek pieszo-rowerowych wzdłuż rzeki Kłodnicy (od ul. Orlickiego do Staromiejskiej), wzdłuż ul. Strzelców Bytomskich (od ul. Zakątek Leśny do Grzybowej), wzdłuż ul. Toszeckiej (od ul. Gajowej do Rekreacyjnej) i wzdłuż ul. Chorzowskiej.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.