O półmetku prac przy modernizacji stacji kolejowej Sławków, leżącej na linii nr 62 Tunel - Sosnowiec, poinformował w czwartek zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Zakończenie prac na stacji Sławków zaplanowano na IV kw. br.
Jak wynika z tzw. programu funkcjonalno-użytkowego tego zamówienia, przez stację Sławków przejeżdżają średnio w ciągu doby po cztery pociągi pasażerskie i po dziesięć towarowych w obie strony. Rewitalizacja stacji jest jedną z kilku inwestycji na połączeniu wiodącym od Górnego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego w kierunku Kielc.
Chodzi o część finansowanych z budżetu państwa prac dotyczących linii nr 62 i 660 relacji Tunel - Bukowno - Sosnowiec. Wiedzie nim najkrótsze kolejowe połącznie Katowic z Kielcami. Historycznie to większa część końcowego odcinka tzw. Kolei Iwangorodzko-Dąbrowskiej (Dęblin - Radom - Kielce - Dąbrowa Górnicza).
W latach 2016-2018 na liniach 62 i 660 na terenie woj. śląskiego wykonano warte łącznie 49 mln zł netto prace na odcinku Sosnowiec Główny - Dabrowa Górnicza Strzemieszyce. Obecnie prowadzone są w tym rejonie warte ok. 40 mln zł netto roboty na odcinku Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce - Dąbrowa Górnicza Wschodnia.
Inwestycja dotycząca stacji Sławków (na wschód od Dąbrowy Górniczej) obejmuje m.in. zastąpienie tamtejszego peronu wyspowego dwoma wyższymi, jednokrawędziowymi. Przewidziano kompleksową wymianę torów i sieci trakcyjnej, dwunastu rozjazdów, mostu i przejazdu kolejowo-drogowego w obrębie stacji. Powstanie też nowa nastawnia z komputerowymi urządzeniami sterowania ruchem.
Wartość zaplanowanych na lata 2019-2020 prac na stacji Sławków oszacowano na prawie 35 mln zł netto. Najkorzystniejszą ofertą zaproponowało konsorcjum firm Eco-Baza i STOR, z ceną 42,7 mln zł brutto. Umowę podpisano pod koniec lutego ub. roku. W czwartek Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PLK poinformowała o półmetku prac.
- Pasażerowie wsiadają do pociągów z wyższego peronu i korzystają z nowej wiaty. Zmienia się drugi peron. () Podróżnym o ograniczonych możliwościach poruszania się dojście na peron ułatwia pochylnia. Jest nowa wiata, ławki, oświetlenie i nagłośnienie. Oznakowanie i gabloty z rozkładami jazdy zapewniają dobrą informację o kursujących pociągach - wymieniła Głowacka dodając, że na stacji ułożono już około ok. 3 km nowych torów wraz z siecią trakcyjną.
Jak przekonuje PLK przebudowa stacji Sławków zwiększy komfort obsługi podróżnych; sprawniejszy będzie też przewóz towarów, również między Azją a Europą, dzięki rewitalizacji wjazdu ze stacji na bocznicę LHS (Linia Hutnicza Szerokotorowa). Na terenie Sławkowa, na końcu linii LHS, znajduje się Euroterminal, na który 5 stycznia br. dotarł pierwszy towarowy pociąg z Chin.
W ramach dotychczasowej modernizacji linii nr 62 i nr 660 Tunel - Sosnowiec prace na terenie woj. śląskiego wykonano na dwóch odcinkach: Sosnowiec Główny - Sosnowiec Dańdówka oraz Sosnowiec Dańdówka - Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce. Ich zakres obejmował wymianę 17 km torów, przebudowę sieci trakcyjnej, przejazdów kolejowo - drogowych, a także wymianę rozjazdów, konserwację obiektów inżynieryjnych i przebudowę urządzeń sterowania ruchem.
Ponadto na linii 62 na terenie woj. małopolskiego w latach 2016-2018 wykonano prace na dwóch odcinkach: Olkusz-Bukowno i Bukowno-Sławków. Obecnie trwają tam przewidziane do br. roboty na odcinku Charsznica - Wolbrom - Jaroszowiec Olkuski.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.