Szkolenia przy użyciu symulatorów pojazdu kolejowego stały się od tego roku obowiązkowe dla maszynistów. To minimum trzy godziny symulowanej jazdy rocznie - poinformował Urząd Transportu Kolejowego (UTK).
Jak informuje UTK dotychczas do doskonalenia zawodowego przy użyciu symulatorów zobowiązani byli jednie maszyniści prowadzący pojazdy kolejowe z prędkością powyżej 120 km/h. Od 2019 r. obowiązkowym corocznym szkoleniem objęty będzie każdy maszynista.
Szkolenie przy użyciu symulatora pojazdu kolejowego powinno, jak podaje UTK, umożliwiać ocenę sposobu obsługi pojazdu kolejowego przez maszynistę, a także jego reakcji w sytuacjach standardowych i nadzwyczajnych. Szkolenie powinno umożliwiać odtworzenie różnorodnych scenariuszy i odbywać się na urządzeniach pozwalających na symulacje różnych warunków, awarii i zdarzeń.
Scenariusze ćwiczeń mają uwzględniać dotychczasowe doświadczenia ośrodków szkolących, a także sytuacje, które doprowadziły do wypadków na kolei.
Obecnie w Polsce jest 17,5 tys. osób prowadzących pociągi i pojazdy kolejowe, w tym 15,8 tys. to maszyniści posiadający licencję oraz świadectwo maszynisty. Średni wiek maszynisty to 47 lat. Nadal w tym zawodzie groźna jest luka pokoleniowa - nowych, młodych maszynistów jest mniej niż wchodzących w wiek emerytalny.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.