Połączenie rowerowe centrum Rybnika z częścią południowych dzielnic tego miasta, zakładające przejazd przez około 400-metrowy tunel pod kolejową stacją towarową, przygotowuje miejscowy samorząd.
Urząd miasta rozstrzygnął już przetarg na wykonawcę projektu przebudowy pod tym kątem istniejącego przepustu, którym pod torami przepływa rzeka Nacyna. Opracowanie projektu ma być etapem przygotowań związanych z zakładaną budową kolejnych odcinków bulwarów nad Nacyną.
Jesienią ub.r. miasto oddało do dyspozycji rowerzystów i spacerowiczów oświetloną 2,5-kilometrową trasę wzdłuż przecinającej miasto Nacyny - od mostu na ul. Raciborskiej w ścisłym centrum do ulicy Rudzkiej w dzielnicy Orzepowice. Bulwar powstał dzięki zbudowaniu liczącego ok. 1,4 km nowego asfaltowego odcinka między ul. Wierzbową i Rudzką oraz nowego przejazdu rowerowego pod mostem w ciągu ul. Kotucza.
Niektóre zastosowane tam rozwiązania Rybnik chce przenieść do planowanego tunelu pod torami stacji Rybnik Towarowy. Będzie to np. system zabezpieczający rowerzystów przed wjazdem do przepustu w czasie, gdy poziom lustra wody przekracza stan alarmowy.
"Tunel rowerowy wzdłuż Nacyny będzie ciekawą alternatywą komunikacyjną dla osób mieszkających w południowych dzielnicach miasta, takich jak: Chwałowice, Radziejów, Popielów, Niedobczyce czy Zamysłów" - ocenił cytowany przez biuro prasowe magistratu prezydent Rybnika Piotr Kuczera.
"Przeprawa ta będzie dawała możliwość szybkiego i bezpiecznego połączenia tych dzielnic z centrum miasta. Co ważne, obiekt ten, będący niejako przedłużeniem bulwarów nad Nacyną, ze względu na swój nieszablonowy charakter z pewnością stanie się dodatkową atrakcją turystyczną" - uznał Kuczera.
Zamawiany projekt budowlano-wykonawczy budowy ścieżki rowerowej w przepuście uwzględniać będzie z jednej strony połączenie z ul. Okulickiego. Z drugiej strony przeprowadzi drogę rowerową pod budowaną obecnie drogą regionalną Racibórz-Pszczyna i dalej do ścieżki rowerowej wzdłuż drogi Śródmiejskiej.
Częścią projektu będzie alternatywna droga, którą będzie można wykorzystać w czasie zamknięcia przejazdu przez przepust - np. w czasie zbyt wysokiego poziomu rzeki. Zaprojektowane zostaną też oświetlenie trasy w przepuście i na odcinkach dojazdowych, system monitoringu oraz wentylacja.
Projekt budowlany drogi rowerowej w tunelu Nacyny oraz łączników drogowych, wzdłuż ul. Śląskiej i powstającego odcinka drogi Śródmiejskiej, wykona firma DMK Inżynieria za 268 tys. zł. Po realizacji będzie to już kolejne połączenie, którym miasto pokonuje przecinające miasto liczne linie kolejowe.
Na początku września br. rybnicki samorząd poinformował o rozpoczęciu prac przy budowie kilkunastometrowego pieszo-rowerowego tunelu w wysokim nasypie kolejowym przy przystanku Paruszowiec Piaski. Tunel, który skomunikuje oddzielone przez linię kolejową dwie dzielnice, ma być gotowy w marcu 2019 r.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.