REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
20 maja 2018 13:00 Portal gospodarka i ludzie 2.4 tys. odsłon

Kolej: szansa na tunel w Świątnikach Górnych

Roboty górnicze na Pogórzu Wielickim mogą zostać podjęte już nie przy wydobyciu soli kamiennej, lecz w celu wydrążenia tunelu kolejowego
fot: Tomasz Rzeczycki

Czy u podnóża Beskidu Makowskiego pojawią się górnicy, aby wydrążyć tunel pod garbem świątnickim? Taka ewentualność brana jest pod uwagę w planach budowy linii kolejowej, łączącej Myślenice z Krakowem.

Na początku maja zorganizowana została w tej sprawie konferencja w Świątnikach Górnych.

AGH rozwiewa obawy
Pomysł budowy ślepej linii kolejowej przez Pogórze Wielickie, kończącej się w Myślenicach, forsowany jest od pewnego czasu przez lokalnych samorządowców. Przychylność w tej sprawie wyraziła spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Górniczym akcentem hipotetycznej nowej linii kolejowej byłby tunel w rejonie Świątników Górnych. Na konferencji głos w tej sprawie zabrał przedstawiciel Katedry Geomechaniki, Budownictwa i Geotechniki Akademii Górniczo-Hutniczej z Krakowa, prof. Antoni Tajduś. Przekonywał on, że obecnie stosowane technologie budowy tuneli kolejowych nie są drogie, a do tego pozwalają ograniczyć koszty związane z wykupem gruntów.

W komentarzach, jakie towarzyszą tej koncepcji, pojawiły się też głosy negujące sens kończenia linii kolejowej tylko w Myślenicach. Skoro technologia drążenia tuneli jest obecnie znacznie tańsza niż np. pół wieku temu, to może warto by zbudować przelotową linię kolejową aż do rejonu Mszany Dolnej, gdzie łączyłaby się z istniejącą trasą z Nowego Sącza do Żywca.

Weto kopalni soli
Liczące ponad 18 tysięcy mieszkańców Myślenice są obecnie jednym z największych miast w Polsce, w którym nigdy nie było jakiejkolwiek linii kolejowej lub tramwajowej. Ale nie największym - więcej mieszkańców ma np. Łęczna w województwie lubelskim. Plany poprowadzenia kolei przez Myślenice tworzono parokrotnie w XX wieku. W 1908 r. lansowana była koncepcja budowy linii Wieliczka - Dobczyce - Myślenice - Mszana Dolna, z kilometrowym tunelem w Wieliczce. Sprzeciwiły się jej władze kopalni soli kamiennej w Wieliczce, gdyż linia kolejowa miała przebiegać nad terenem górniczym.

Gdy w końcu po kilku latach przesunięto planowany przebieg toru tak, aby omijał teren kopalni, wybuchła pierwsza wojna światowa i koncepcję odłożono ad acta.

Mieli fedrować pół kilometra
Ponad dwadzieścia lat później opracowano szczegółowy projekt techniczny. Tym razem linia miała się odgałęziać od funkcjonującej sieci kolejowej z dala od wielickiej kopalni, bo w rejonie krakowskiego Borku Fałęckiego. Trasa długości 45 km miała biec przez Świątniki Górne, Krzyszkowice, Myślenice, Pcim i Lubień do Mszany Dolnej. Roboty górnicze przewidziane były na terenie Świątników Górnych, gdzie miał powstać tunel długości 480 metrów. Projektowanie zakończono w 1939 r., a rok później inwestor miał przystąpić do prac w terenie. Tym razem wybuch drugiej wojny światowej pokrzyżował plany.

Łódź też będzie mieć
Niemal wszystkie istniejące w Polsce tunele kolejowe wykonane techniką górniczą pochodzą sprzed drugiej wojny światowej. W najbliższej przyszłości kolejny tunel kolejowy ma powstać w pobliżu miasta Jedlicze, w ramach budowy łącznicy umożliwiającej bezpośredni dojazd z Krosna do Rzeszowa. Planowana jest też budowa tunelu kolejowego w Łodzi pomiędzy stacjami Łódź Kaliska i Łódź Fabryczna.

Prócz tego powstało w Polsce niewiele tuneli kolejowych metodą odkrywkową. Warto tu pamiętać o ukończonej w 2012 r. krótkiej linii kolejowej nr 440 Warszawa Służewiec – Warszawa Lotnisko Chopina, liczącej 1853 m, z której większość, bo aż 1183 m, znajduje się w płytkim tunelu położonym 5 metrów pod ziemią.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Tagi
Więcej z kategorii
Aktualności powiązane
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • DOLFW
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Kolejna śląska kopalnia zapowiada koniec wydobycia
16 lipca 2024
72.6 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]