PKP PLK wprowadzą od niedzieli do 9 czerwca tego roku ograniczenia w ruchu pociągów na remontowanym odcinku linii kolejowej Kraków Główny Towarowy - Rudzice. Codziennie w godz. 9.30-14.40 tory pomiędzy Krakowem Głównym i Podłężem będą zamknięte.
Jak poinformował Piotr Hamarnik z biura prasowego PKP PLK, codzienna przerwa w kursowaniu składów od 9.30 do 14.40 będzie wynikać z zaplanowanej w tym czasie przez wykonawcę intensyfikacji prac budowlanych.
Pierwotnie zakładano, że w ramach modernizacji linii kolejowej na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice ruch kolejowy będzie utrzymany przynajmniej po jednym torze. Jednak zapisy m.in. decyzji środowiskowej wymagają, aby prace budowlane były wykonywane wyłącznie w porze dziennej.
Według PKP PLK zmiana organizacji ruchu pociągów wprowadzona jest poza godzinami, w których natężenie ruchu pasażerskiego jest największe. Dla zapewnienia ruchu pasażerskiego zarządca torów przygotował przejazd pociągów przez Nową Hutę, po linii 95 Kraków Mydlniki - Podłęże.
Niektóre pociągi dalekobieżne, pojadą objazdami. Pasażerowie chcący dostać się do Krakowa będą mieli możliwość przesiadki na stacjach w Miechowie i Bochni (w zależności, od której strony podróżują). Natomiast pasażerowie pociągów podmiejskich będą mieli możliwość przesiadki na komunikację zastępczą. Odjazdy z Krakowa Głównego w kierunku północnym i zachodnim będą bez zmian.
PLK zapewniają, że zmiana dotyczy tylko siedmiu pociągów dalekobieżnych, kursujących między godz. 9.30 a 14.40. Składy jadące z Krakowa Głównego w stronę Katowic i Warszawy będą mogły jechać bez zmian. Pociągi z Krakowa Płaszowa pojadą w stronę Katowic i Warszawy z ominięciem stacji Kraków Główny. Pociągi kursujące na trasie Rzeszów - Wrocław pojadą po linii Kraków Mydlniki - Podłęże (nr 95) bez zatrzymywania.
Z myślą o pasażerach PLK wraz z przewoźnikami przygotowały akcję informacyjną o zmianach. Na wszystkich przystankach w Krakowie i w kraju, w regularnych odstępach, wygłaszane są komunikaty o zmianach w kursowaniu pociągów. Plakaty i nowe rozkłady jazdy pojawiły się w gablotach na stacjach i przystankach. Dodatkowo na najważniejszych stacjach pojawią się mobilni informatorzy a podróżni będą otrzymywać ulotki z kompletem informacji.
Modernizacja linii kolejowej Kraków Główny Towarowy - Rudzice, biegnąca przez centrum miasta, to obecnie najważniejsza inwestycja na terenie krakowskiego węzła kolejowego.
Rozpoczęte w lipcu tego roku prace modernizacyjne linii Kraków Główny Towarowy - Rudzice zakładają zastąpienie nową, 850-metrową estakadą nasypu ziemnego biegnącego przez centrum Krakowa i dobudowanie na nim dwóch par torów oraz powstanie nowych mostów na Wiśle i stacji kolejowych. Inwestycja o wartości 240,8 mln euro, z czego unijne dofinansowanie wynosi 194,9 mln euro, powinna się zakończyć w 2020 r.
Kontrakt obejmuje modernizację blisko 20-km odcinka torowiska. Prace wykonywane są na liniach kolejowych nr 133 i 91. Wymieniona zostanie sieć trakcyjna, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dla usprawnienia ruchu aglomeracyjnego i zwiększenia przepustowości zarządca infrastruktury dobuduje dwie pary torów na odcinku biegnącym przez centrum miasta - od stacji Kraków Główny Osobowy do stacji Kraków Płaszów, a także jedną parę na odcinku Kraków Płaszów - Kraków Bieżanów.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.