Po roku 2020 po warszawskich ulicach będzie jeździć 130 nowych, niskopodłogowych autobusów elektrycznych dofinansowanych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wsparcie zakupu zatwierdziła kilka dni temu Komisja Europejska.
Projekt wymiany części starszego taboru zasilanego olejem napędowym na nowoczesne pojazdy elektryczne realizują stołeczne Miejskie Zakłady Autobusowe. Obejmuje on zakup 130 autobusów przegubowych, które zostaną skierowane do obsługi linii w ścisłym centrum miasta, czyli na Trakcie Królewskim, obejmującym Nowy Świat i Krakowskie Przedmieście. W ramach przedsięwzięcia uruchomiona ma być również sieć punktów ładowania pantografowego, umożliwiających szybkie ładowanie autobusów na przystankach końcowych.
Wszystkie pojazdy będą wyposażone m.in. w klimatyzację, system automatycznego wykrywania pożaru, komputer pokładowy, system informacji liniowej i pasażerskiej (w tym tablice LED i LCD), lokalizację pojazdu, łączność alarmową i bezprzewodową, moduł transmisji danych, system ładowania baterii trakcyjnej plug-in i pantografowy oraz oprogramowanie do monitorowania procesu ładowania. Zostaną też wyposażone w udogodnienia dla pasażerów o ograniczonych możliwościach poruszania się oraz dla osób z dysfunkcją wzroku.
Zakup nowych autobusów planowany jest w latach 2019-2020. Wartość inwestycji wyniesie ponad 417 mln zł, z czego 180 mln zł ma pochodzić z funduszy europejskich. Umowę o dofinansowaniu ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko MZA podpisały już w październiku zeszłego roku z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Kilka dni temu o swojej zgodzie na zakup poinformowała Komisja Europejska.
Obecnie po ulicach stolicy jeździ już blisko 30 autobusów na prąd, są to m.in. Solaris Urbino 12 Electric oraz Ursus CitySmile 12 Electric. Jest wśród nich jeden z pierwszych elektrycznych autobusów przegubowych w Europie – 18 metrowy Solaris Urbino 18 Electric czwartej generacji, który spółka otrzymała w listopadzie 2017 r. Pojazd jest zasilany dwoma, zintegrowanymi z osią napędową, silnikami elektrycznymi o mocy 120 kW. Każdy z nich ma baterie dużej pojemności - Solaris High Energy, pozwalające na przejechanie ponad 200 km na jednym ładowaniu.
- Dzierżawa i testy tego pojazdu to wstęp do przetargu, który chcemy ogłosić na początku 2018 r. Pojazdy wyprodukowane dla Warszawy dotrą w dwóch partiach - 60 w 2019 r. i 70 w 2020 r. – poinformował Jan Kuźmiński, prezes Miejskich Zakładów Autobusowych.
Po zakupie nowych pojazdów dofinansowanych ze środków POIŚ stołeczna komunikacja ma dysponować ogółem 160 autobusami elektrycznymi, co da Warszawie pozycję krajowego lidera w zakresie elektromobilności.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.