Na pierwszy kwartał 2019 r. zarządca kolejowej infrastruktury planuje rozpoczęcie rewitalizacji odcinka linii kolejowej E-30 Katowice - Kraków, między katowicką dzielnicą Szopienice, a Mysłowicami. Prace te uzupełnią modernizację zasadniczej części połączenia.
W ub. tygodniu podpisano umowę na dokończenie prac na ostatnim z odcinków objętych ciągnącą się od lat unijną modernizacją znacznej części linii E30 Katowice - Kraków. Według władz PKP Polskich Linii Kolejowych odcinek Trzebinia - Krzeszowice i trasa Kraków - Katowice powinny być gotowe w 2020 r. Wtedy pociągi pojadą nią - w zmodernizowanych miejscach - z prędkością do 160 km/h.
Unijna modernizacja nie obejmuje jednak całego kolejowego połączenia Katowic z Krakowem. Kompleksowo przebudowywany - przy wsparciu UE - jest odcinek od Sosnowca Jęzora do Krakowa. Poprawę jakości pozostałych odcinków od Katowic do Sosnowca Jęzora zaplanowano w innych przedsięwzięciach.
Jak przypomniał PAP Jacek Karniewski z zespołu prasowego PLK, odcinek Mysłowice - Sosnowiec Jęzor został zrewitalizowany w 2014 r. i pociągi kursują tam obecnie z prędkością 100 km/h. Dla odcinka Katowice Szopienice Południowe - Mysłowice trwają prace projektowe.
Karniewski uściślił, że w lipcu br. PLK podpisały z firmą Systra umowę dotyczącą opracowania dokumentacji przedprojektowej na roboty związane z przebudową stacji Mysłowice wraz z wybranymi elementami infrastruktury kolejowej przyległych szlaków kolejowych. To element projektu inwestycyjnego "Rewitalizacja linii kolejowej nr 138 na odcinku Katowice Szopienice Południowe (posterunek Szabelnia) - Mysłowice".
- Przedmiotem zamówienia jest przygotowanie dokumentacji niezbędnej dla realizacji robót budowlanych. Zakres prac planowanych do realizacji to: wymiana torów w stacji Mysłowice i na szlaku, zabudowa nowych rozjazdów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym, przebudowa sieci trakcyjnej i obiektów inżynieryjnych (...) oraz przebudowa 3 peronów i przejść pod torami z dojściem do peronów w stacji Mysłowice - wymienił Karniewski.
Zakończenie prac związanych z przygotowaniem tej dokumentacji projektowej PLK planują w I kw. 2018 r., a ogłoszenie przetargu na prace budowlane - w III kw. 2018 r. Rozpoczęcie prac budowlanych zakładane jest na I kwartał 2019 r.
Pozostały odcinek do stacji Katowice (od Szopienic Południowych) przewidziano do przebudowy w tzw. studium wykonalności dla zadania - Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap I: linia E 65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice Dziedzice - Zebrzydowice - przygotowanego pod kątem unijnego instrumentu finansowego Łącząc Europę (CEF - Connecting Europe Facility).
Chodzi o projekt, który dzięki zwiększeniu przepustowości m.in. między Będzinem a Tychami miał umożliwić tworzenie w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii tzw. kolei metropolitalnej. Ze względu na brak wystarczającego finansowania z CEF PLK poinformowały jednak w ostatnich miesiącach o odłożeniu realizacji tej części inwestycji na kolejne lata.
Karniewski przekazał PAP, że obecnie powstaje dokumentacja projektowa dla całego przedsięwzięcia. Dla odcinka Tychy - Czechowice Dziedzice - Zebrzydowice ma być ona gotowa we wrześniu 2018 r.; dla odcinka Katowice Szopienice Południowe - Katowice - Katowice Ligota - w I kw. 2020 r.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.