Pięć ofert zaprojektowania odbudowy linii kolejowej nr 182 z Tarnowskich Gór do Zawiercia, wraz ze skomunikowaniem portu lotniczego Katowice w Pyrzowicach, otrzymał zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP PLK.
Odbudowa linii nr 182 dałaby postulowane w regionie od lat kolejowe połączenie konurbacji katowickiej (a obecnie powstającej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii) z Katowice Airport.
Cały okres obowiązywania obecnego zamówienia - obejmujący zaprojektowanie odbudowy linii i późniejsze pełnienie nadzoru autorskiego - to 1575 dni. PLK zakładają, że wybrany wykonawca dostarczy m.in. specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych w 328 dni od dnia podpisania umowy oraz będzie pełnił nadzór autorski przez 26 miesięcy od dnia podpisania umowy na roboty budowlane.
Pociągi mają ruszyć w połowie 2022 r.
PLK przewidują przy tym rozpoczęcie robót budowlanych w IV kw. 2019 r. a ich zakończenie - w II kw. 2022 r.
W przetargu na projekt i nadzór autorski tego przedsięwzięcia oferty złożyło pięć podmiotów. Najtańszą zaproponowała spółka Mosty Katowice - na 13,6 mln zł brutto (kolejne oferty opiewają na 17,6 mln zł i 17,8 mln zł brutto). PLK podały w poniedziałkowej informacji z otwarcia ofert, że budżet zamówienia określiły na 35,3 mln zł brutto. Żadna z ofert nie przekracza tej kwoty.
Elektryfikacja i remont nieużywanej linii
Nieeksploatowana obecnie w większości, jednotorowa linia nr 182 łączy Tarnowskie Góry z Zawierciem, przechodząc przez bezpośrednie okolice katowickiego lotniska. Oprócz kompletnego remontu planowana jest jej elektryfikacja. Przedsięwzięcie ma zostać wykonane przy wsparciu środków UE.
Z Tarnowskich Gór do Zawiercia 140 km/h
Obecnie zamówienie opiera się na dokumentacji przedprojektowej, która została przygotowana - z opóźnieniem - w ostatnich dwóch latach. Zgodnie z jej założeniami odbudowa linii nr 182 ma zapewniać m.in. osiąganie na niej prędkości maksymalnej 140 km/h przez pociągi pasażerskie oraz 80 km/h przez towarowe. Projekt musi uwzględnić m.in. budowę nowego wiaduktu kolejowego nad autostradą A1.
Zamawiana dokumentacja ma zapewniać dwie opcje realizacji odbudowy linii nr 182 - w jednym zadaniu lub w trzech częściach, z których pierwsza umożliwiłaby dojazd do lotniska Katowice od strony Tarnowskich Gór.
W 2015 r. zrezygnowano z budowy nowego odcinka Bytom-Pyrzowice
Ogłoszenie przetargu na projekt w obecnej formule oznaczało wycofanie się przez PLK z wcześniejszego założenia, że po ukończeniu studium wykonalności (jest już gotowe) mógłby zostać ogłoszony przetarg na prace budowlane w formule "projektuj i buduj".
Gotowa dokumentacja przedprojektowa i zamawiana projektowa są zgodne z obecną koncepcją utworzenia połączenia kolejowego do lotniska Katowice. Według poprzedniej powstać miała nowa linia kolejowa na odcinku od Bytomia do Pyrzowic, w pobliżu których mieści się lotnisko. Po jej zarzuceniu w marcu 2015 r. resort infrastruktury i rozwoju zdecydował o remoncie i uruchomieniu dawnej linii z Tarnowskich Gór do Zawiercia.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.