Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie kupi 20 autobusów elektrycznych od polskiej firmy Solaris Bus & Coach SA. Pojazdy o długości 12 i 18 metrów będą kosztowały blisko 42,8 mln zł netto. Pojawią się na ulicach w przyszłym roku.
Jak poinformował w poniedziałek (19 września) rzecznik krakowskiego MPK Marek Gancarczyk, w rozstrzygniętym właśnie przetargu krakowski przewoźnik zamierza kupić 17 autobusów 12-metrowych i 3 przegubowe o długości 18 metrów. Producent z Bolechowa dostawę autobusów 12-metrowych wycenił na 34,8 mln zł netto, a autobusów przegubowych na prawie 8 mln zł netto.
Rzecznik podkreślił, że wybrany pojazd Solaris Urbino 12 zdobył tytuł najlepszego autobusu miejskiego roku 2017 w prestiżowym konkursie na najlepszy autobus miejski "Bus of The Year", którego organizatorem jest Stowarzyszenie Europejskich Wydawców Czasopism Branży Pojazdów Użytkowych (Association of Commercial Vehicle Editors).
- Jeszcze przed podpisaniem umowy MPK SA zwróci się o sprawdzenie całej procedury przetargowej do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Po jej zakończeniu z firmą Solaris może zostać zawarta umowa. Od tego momentu producent będzie miał dziewięć miesięcy na dostarczenie autobusów do Krakowa - zapowiedział przedstawiciel MPK.
Nowe autobusy będą niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, automat biletowy, monitoring i nowoczesny system informacji pasażerskiej.
Zakup realizowany jest w ramach dużego programu inwestycyjnego dotyczącego zakupu 107 ekologicznych autobusów. Inwestycja o wartości ponad 167,4 mln zł uzyskała dofinansowanie z funduszy unijnych - ponad 115,7 mln zł będzie pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.
W puli tej znajduje się 60 autobusów spalinowych o długości 12 metrów wyprodukowanych przez firmę Solaris Bus&Coach oraz 12 pojazdów hybrydowych tego samego producenta, a także 15 krótkich autobusów, które dostarczy Autosan.
Prezes krakowskiego MPK Rafał Świerczyński poinformował, że zaplanowana wymiana taboru zbliża przewoźnika do osiągnięcia w 2017 r. celu strategicznego, jakim jest posiadanie 80 proc. autobusów spełniających wysokie normy emisyjne Euro 5 i 6 lub bezemisyjnych.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Autobusy elektryczne to bardzo dobry pomysł