REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
24 października 2015 11:59 Trybuna Górnicza : : autor: Tadeusz Blofer 2 tys. odsłon

Lider rynku usług dla górnictwa

fot: ARC

Od kilku lat obsługa logistyczna przemysłu realizowana jest najczęściej przez podmioty zewnętrzne. Dzięki temu przedsiębiorstwa mogą się skupić na realizacji swojego podstawowego biznesu. W przypadku górnictwa i energetyki to nie tylko obsługa bocznic, lecz także realizacja przewozów niszowych i rozproszonych.

O tych usługach rozmawiamy z FRANCISZKIEM KOSTRZEWĄ, prezesem spółki PKP CARGO SERVICE, do której należy około 20 procent rynku.

Istniejący na Śląsku wewnętrzny, regionalny rynek kolejowych przewozów towarowych, z punktu widzenia potencjalnych przychodów, szacowany jest na kwotę ponad 100 mln zł. To bardzo atrakcyjny tort do podziału...
Ale też charakteryzujący się wyjątkowymi uwarunkowaniami. Mamy tu rozbudowane układy sieci torów, zarządzane przez różnych zarządców linii kolejowych, oraz rozwiniętą sieć kolejową należącą do kopalń węgla kamiennego. Stacje na tych liniach umożliwiają prowadzenie pociągów o maksymalnej długości wynoszącej np. 300 m. Poprzez wymienioną sieć istnieje szereg połączeń do bocznic znaczących odbiorców towarów. Połączenia te często mają charakter alternatywny w stosunku do sieci PKP PLK SA, ale czasami są to jedyne istniejące połączenia.

Stąd zapewne wzięło się określenie realizowanych na tych wyodrębnionych liniach transportów jako przewozów niszowych?
Tak. To następstwo faktu, że są one realizowane lokalnie i na niewielkim fragmencie rynku, charakteryzującym się specyficzną technologią realizacji, użyciem specjalistycznych wagonów, niewielką odległością przewozu lub mającym charakter przewozów technologicznych w procesie produkcyjnym, których cechą charakterystyczna jest konieczność wykorzystania infrastruktury kolejowej kilku zarządców.

To rynek o stałej wielkości, czy też dający możliwość rozwoju?
Takie przewozy będą rosnąć. Choćby dlatego, że węgiel z przykopalnianych zwałów, z punktu widzenia parametrów istotnych dla odbiorów węgla (kaloryczność, zawartość siarki), często nie nadaje się do bezpośredniej sprzedaży. Czyli musi po drodze trafić do zakładu przeróbczego należącego do Hadeksu, czy też podobnych zakładów istniejących przy niektórych kopalniach. Spodziewamy się, że wkrótce na ten rynek może wejść kolejny poważny gracz. Dziś naszymi najważniejszymi Klientami w "przewozach niszowych", dla których transportujemy kilka milionów ton węgla rocznie, są Kompania Węglowa i właśnie wspomniany już Hadex. Oczywiście nie koncentrujemy się tylko na największych kontraktach. Współczesny rynek TSL wymaga od nas elastyczności. Dlatego m.in. za kilka dni rozpoczniemy również realizację niewielkiego kontraktu węgla do elektrowni Łaziska.

Ale przewozy niszowe to nie tylko chyba węgiel?
Oczywiście. Wozimy również odpady powydobywcze, przewożone pomiędzy kopalniami, a miejscami ich składowania. Ponadto nadal występują przewozy piasku podsadzkowego, choć w efekcie polityki redukcji kosztów w górnictwie i przejścia na wydobycie na tzw. "zawał", zmniejsza się ilości przewożonego piasku. Przewozy niszowe na razie nie przekraczają 10 proc. zleceń firmy, jednak z roku na rok ich udział systematycznie rośnie o kilka procent, a w roku bieżącym ich udział powinien przekroczyć tę granicę.

Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]