Do dwóch jezdni rozbudowana ma zostać główna trasa prowadząca do lotniska Katowice od węzła dróg nr 1 i 86 w miejscowości Podwarpie.
We wtorek (13 października) firma Skanska poinformowała o tym, że rozpoczyna przebudowę ponadkilometrowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 913 - w bezpośrednim pobliżu lotniska. W ub. tygodniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informowała o ogłoszeniu przetargu na budowę drugiej jezdni ekspresowej trasy S1 - od węzła Podwarpie do węzła Lotnisko (z drogą nr 913).
Obie te inwestycje ułatwią dojazd do portu lotniczego Katowice od wschodu. Od południowego zachodu w okolice lotniska dociera już południowy fragment autostrady A1 - wiodący przez zachodnią część konurbacji katowickiej w kierunku czeskiej granicy i Ostrawy. Obecnie GDDKiA podpisuje umowy z wyłonionymi wykonawcami kolejnych odcinków A1 w stronę Częstochowy.
Według wtorkowego komunikatu firmy Skanska wykonawca ten na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach rozbuduje za ponad 9,3 mln zł brutto liczący blisko 1,1 km odcinek drogi nr 913 między węzłem Lotnisko, a skrzyżowaniem z ul. Józefa Piłsudskiego w Pyrzowicach. Nowa droga będzie gotowa w grudniu 2016 r., utrudnień związanych z budową należy spodziewać się wiosną przyszłego roku.
Wzdłuż istniejącego odcinka drogi nr 913 pojawi się druga jezdnia, przebudowane zostanie skrzyżowanie z miejscowymi ulicami, a skrzyżowanie z ul. Piłsudskiego - na kilkaset metrów przed lotniskiem - stanie się rondem. Przedsięwzięcie wesprą środki Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020.
7 października katowicki oddział GDDKiA ogłosił przetarg na budowę drugiej jezdni drogi ekspresowej S1 między węzłami Lotnisko i Podwarpie - wraz z całą potrzebną infrastrukturą. Pierwsza jezdnia tego liczącego ok. 9,5 km odcinka trasy jest otwarta od listopada 2006 r. Ruch odbywa się tam w obu kierunkach; co pewien czas dochodzi tam do groźnych wypadków.
Zgodnie z ogłoszeniem GDDKiA wraz z liczącą ok. 9,7 km drugą jezdnią tego odcinka S1 powstanie m.in. 6 obiektów mostowych. Część istniejącej już od kilku lat infrastruktury pierwszej jezdni (np. wiadukty nad trasą) uwzględnia przygotowywaną teraz inwestycję.
Postępowanie związane z wyborem wykonawcy drugiej jezdni będzie prowadzone w trybie przetargu ograniczonego - w pierwszym etapie będą składane wnioski o dopuszczenie do udziału. Do drugiego etapu zaproszonych zostanie do 20 wykonawców, którzy spełnią określone kryteria. Termin składania wniosków to 19 listopada br., natomiast podpisanie umowy GDDKiA przewiduje na grudzień 2016 r.
Druga jezdnia S1 od Podwarpia płynnie przejdzie na węźle Lotnisko w istniejący już dwujezdniowy, liczący ok. 1,9 km odcinek tej trasy do węzła Pyrzowice, który kończy obecnie istniejący południowy fragment autostrady A1. Od marca ub. roku GDDKiA katowicki oddział GDDKiA prowadził cztery postępowania na wybór wykonawców kolejnych odcinków łącznie 56,9 km betonowej autostrady A1 między Częstochową (wraz z obwodnicą tego miasta) i Pyrzowicami.
Realizację całego fragmentu A1 Częstochowa-Pyrzowice podzielono na cztery części: odcinek F od węzła Rząsawa do węzła Blachownia (ok. 20,3 km; projekt i budowa), odcinek G od węzła Blachownia do węzła Zawodzie (4,7 km; projekt i budowa), odcinek H od węzła Zawodzie do węzła Woźniki (16,7 km; tylko budowa) oraz odcinek I od węzła Woźniki do węzła Pyrzowice (ok. 15,2 km; tylko budowa).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.