Szybciej i bezpieczniej mają podróżować pasażerowie polskich kolei dzięki realizowanemu projektowi wymiany blisko 700 rozjazdów na torach w 14 województwach. Dobiega końca realizacja tej inwestycji - poinformował dyrektor projektu Józef Matuszczak.
Do zakończenia inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych, która jest największą tego typu w Polsce i pierwszą w historii polskich kolei, pozostał montaż 53 nowych rozjazdów. Prace zakończą się w październiku tego roku - powiedział w czwartek w Szczecinie dziennikarzom Matuszczak.
Rozjazd jest częścią torowiska umożliwiającą przejazd pociągów z jednego toru na drugi.
Inwestycja polega na montażu 697 nowych rozjazdów znajdujących się na 31 liniach kolejowych. W ramach inwestycji na zlecenie PLK wymieniono ponad 33 km torów oraz zamontowano 864 napędy zwrotnicowe.
Po wymianie rozjazdów zlikwidowane zostaną ograniczenia prędkości. Do tej pory pociąg, który jechał z prędkością 100 km/h przy rozjeździe musiał zredukować prędkość do 30 km/h - tłumaczy dyrektor. To da wymierne skrócenie czasu podróży - zaznaczył.
- Inwestycja jest ogromnym przedsięwzięciem logistycznym. Nie jest to bowiem jedna, wielka budowa, ale 697 mniejszych rozlokowanych w całej Polsce. Każdy wymieniany rozjazd jest odrębnym placem budowy, gdzie roboty prowadzi się podczas normalnej eksploatacji torów - podkreślił.
Nowe rozjazdy wyposażone są w urządzenia elektrycznego ogrzewania, co zapewni ich sprawną eksploatację zimą.
Prace nad montażem nowych rozjazdów rozpoczęto jesienią 2013 r. Ostatnie roboty będą prowadzone na początku października w Rejowcu (woj. lubelskie).
Najwięcej - bo w sumie aż 40 - rozjazdów wymieniono w gminie Żurawica (woj. podkarpackie). W tym regionie w skali kraju wymieniono najwięcej, bo 137 rozjazdów.
Łączny koszt wymiany to nieco ponad 601 mln zł. Inwestycja zyskała dofinansowanie ze środków europejskich.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.