Radni małopolskiego sejmiku zgodzili się w środę (1 lipca) na zmniejszenie udziałów Małopolski w kolejowej spółce Przewozy Regionalne. Spadną one z 6,4 proc. do 3,2 proc. Ma to związek z planami restrukturyzacji tej spółki.
- Chcemy, żeby spółka w wyniku restrukturyzacji odzyskała sprawność ekonomiczną i organizacyjną i mogła w kolejnych latach pracować bez strat. W tym celu minister infrastruktury i rozwoju zaproponował dokapitalizowanie spółki za pośrednictwem Agencji Rozwoju Przemysłu kwotą nie mniejszą niż 770 mln zł - mówił podczas obrad sejmiku członek zarządu województwa Jacek Krupa.
Podkreślił, że "sytuacja spółki jest dramatyczna" i restrukturyzacja to jedyna ścieżka, by wyprowadzić ją "na tory sprawności finansowej i organizacyjnej".
Krupa wyjaśnił, że dokapitalizowanie wiąże się ze zmianą struktury udziałowców - wartość nominalna udziałów samorządów w spółce ma być obniżona o połowę z 1 tys. zł do 500 zł. Inwestorem strategicznym PR zostanie Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP), która obejmie 51 proc. udziałów w spółce i wniesie do niej środki Skarbu Państwa czyli 770 mln zł.
Plan restrukturyzacji Przewozów Regionalnych zaakceptowali w zeszły czwartek marszałkowie 13 województw Jego realizacja ma w ciągu pięciu lat doprowadzić PR do trwałej rentowności. W budżecie państwa na restrukturyzację zabezpieczone zostało 770 mln zł. Pieniądze zostaną przeznaczone na "pozbycie się historycznych długów" oraz na "działania restrukturyzacyjne w poszczególnych województwach".
Po środowej decyzji sejmiku udziały Małopolski w kapitale zakładowym spółki spadną z 6,4 proc. do 3,2 proc.; z wartości nominalnej 98 mln 599 tys. zł do kwoty około 49,2 mln zł.
Jak poinformował Krupa władze poszczególnych województw w związku z planem restrukturyzacji zobowiązały się do podpisania kilkuletnich umów dotyczących realizacji przewozów przez PR. Małopolska uzgodniła plan przewozów na rok 2016 o wartości 80 mln zł. W przyszłym roku pasażerów będzie wozić w Małopolsce trzech przewoźników: Przewozy Regionalne, Koleje Małopolskie oraz Koleje Śląskie.
Władze Małopolski wystąpiły do zarządu spółki Przewozy Regionalne z propozycją przedstawienia warunków zakupu zorganizowanej części tego przedsiębiorstwa, jakim jest Oddział Małopolski PR. - Oczekujemy na odpowiedź - mówił Krupa.
PR są największym w Polsce przewoźnikiem kolejowym. Średnio w ciągu doby na tory w całej Polsce wyjeżdża około 1600 pociągów Przewozów Regionalnych, a z ich oferty korzysta codziennie prawie 230 tys. osób.
Spółka Przewozy Regionalne zanotowała w 2014 r. stratę w wysokości 5,46 mln zł, pierwotnie spółka planowała stratę za ubiegły rok w wysokości 28 mln zł. W tym roku spółka planuje zysk na poziomie 200 tys. zł.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.