We wtorek (3 marca) przed przebudowywanym gliwickim dworcem kolejowym uruchomiony zostanie dworzec tymczasowy. Główne roboty mają zakończyć się jeszcze w tym roku, do połowy 2016 r. może trwać jeszcze część prac przy torach i peronach.
Warty ok. 153 mln zł unijny projekt przebudowy dworca kolejowego w Gliwicach, wraz z peronami i układem torów, to jedno z największych przedsięwzięć kolejowych w regionie. Prowadzą je spółka PKP SA, do której należy gmach dworca, oraz PKP PLK - właściciel infrastruktury torów i peronów. Z funduszy UE pochodzi ok. 67 mln zł dofinansowania.
Umowę z wykonawcą przebudowy dworca PKP SA podpisały z końcem grudnia ub.r. Pierwsze prace ruszyły w styczniu. W piątek spółka zapowiedziała zmianę organizacji ruchu wokół stacji. Obsługa podróżnych ma od wtorku zostać przeniesiona do dworca tymczasowego - przed przebudowywanym gmachem, w miejscu wiaty PKS. Znajdą się tam kasy biletowe (PKP Intercity, Kolei Śląskich oraz PKS), poczekalnia, toalety i pomieszczenia usługowe. Działać ma system informacji pasażerskiej.
W tym czasie zamknięta zostanie główna hala dworca, a podróżni będą kierowani do przejścia tymczasowego, skąd będzie można dotrzeć do głównego tunelu oraz dalej na perony i na drugą stronę miasta. Wyłączenia poszczególnych peronów mają być anonsowane wywieszanymi w obrębie stacji informacjami o zmianach rozkładu i zmianach w komunikacji pieszej. Na dworcu mają pojawić się tablice opisujące nową topografię miejsca, pomagać mają też informatorzy.
Budynek gliwickiego dworca powstał w latach 1924-1925. W ostatnich latach nie był odnawiany. Wcześniejsze, niezrealizowane plany PKP SA zakładały jego odświeżenie w latach 2011-2013 - bez infrastruktury torów i peronów oraz przejść podziemnych. Koszty szacowano wówczas na ok. 30 mln zł. Ostatecznie przebudowa będzie miała szerszy zakres.
Głównym celem przebudowy kompleksu dworcowego w Gliwicach ma być poprawa komfortu podróżnych. Perony otrzymają nową nawierzchnię i dachy z przeszkleniami. Wymienione zostaną też tory w obrębie gliwickiej stacji. W samym dworcu - prócz odnowienia elewacji i wnętrz oraz zamontowania współczesnych udogodnień - połączone zostaną odrębne dotąd hole główny i autobusowy.
- Dzięki inwestycji dworzec w Gliwicach będzie nowoczesny i bardziej funkcjonalny. Obiekt zostanie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zlikwidowane zostaną bariery architektoniczne, w posadzce zamontowane zostaną linie prowadzące z polami uwagi. Obniżona będzie część okienek kasowych. W budynku pojawią się również windy, dzięki którym będzie można dostać się na wyższe kondygnacje - powiedział cytowany w komunikacie PKP SA dyrektor zarządzający ds. nieruchomości Grzegorz Tomaszewski.
Kompleks dworca przebudowuje konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. oraz Aldesa Construcciones S.A. Ze względów proceduralnych do końca 2015 r. zakończyć ma się przebudowa samego dworca oraz trzech peronów i związanej z nimi infrastruktury. Prace przy czwartym peronie mają zostać zakończone w 2016 r.
Dotychczas przy udziale środków unijnych PKP SA przebudowały dworce w Gdyni i Wrocławiu, a także wybudowały nowy, podziemny dworzec Kraków Główny. Trwają inwestycje w Szczecinie i Bydgoszczy. Jeszcze w tym roku w ramach programu modernizacji dworców kolejowych spółka zamierza oddać do użytku ponad 20 odnowionych obiektów.
PLK m.in. od 2013 r. stopniowo remontują kluczowe w woj. śląskim połączenie kolejowe z Gliwic do Katowic przez Zabrze i Chorzów Batory. W grudniu ub. roku skończyły się ostatnie prace między Gliwicami a Chorzowem Batorym. Na 2015 r. pozostał odcinek Katowice-Chorzów Batory, wraz z częścią wjazdów do przebudowanej już stacji Katowice, od strony Gliwic. (PAP)
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.